Crisis management in Turkish automotive industry

Günümüzdeki koşullarda, şirketlerin krizleri fırsat veya tehdit olarak algılamaları kriz yönetimi ile ilgili faaliyetlerini etkilediği görülmektedir. Kriz yönetiminde birinci derecede önem verilmesi gereken planlama faktörüdür. Planlama, kriz yönetimi faaliyetlerinin temelini oluşturmaktadır. İleriy...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Published in:Endüstri Mühendisliği Vol. 14; no. 3; pp. 15 - 29
Main Authors: SUDER, Aslı, ÇAKMAK, Ahmet
Format: Journal Article
Language:English
Published: TMMOB Makine Mühendisleri Odası 2003
Subjects:
Online Access:Get full text
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Abstract Günümüzdeki koşullarda, şirketlerin krizleri fırsat veya tehdit olarak algılamaları kriz yönetimi ile ilgili faaliyetlerini etkilediği görülmektedir. Kriz yönetiminde birinci derecede önem verilmesi gereken planlama faktörüdür. Planlama, kriz yönetimi faaliyetlerinin temelini oluşturmaktadır. İleriye dönük olarak düşünüldüğünde, krizin örgüt için tehdit olarak algılanması planlama faaliyetleri ile ilgilenme isteğini arttırmaktadır. Çeşitli potansiyel krizleri tanımlayabilen örgütlerin ve planlama faaliyetlerini başlatabilenlerin olası en kötü kriz için de hazırlık yaptıkları bilinmektedir. Bu tür hazırlıkların büyüklüğü, örgütün belirli kriz durumlarından zarar görme olasılığı ve her olası potansiyel durumdan etkilenmesi arasında doğrudan bağlantı bulunmaktadır. Potansiyel krizden daha tehdit edici olan şirketin çekirdek yapısına bulunan rekabet etme gücüdür. Bu yüzden, oluşabilecek önemli kriz durumları için planlama çalışmasında bulunmalıdır. Böylece değerlendirme yapılırken, erken planlama safhalarında, krizin oluşturduğu çeşitli fırsat bileşenlerini değerlendirmeden önce, krizin tehdit eden taraflarını dikkate almalıdır. Değişik önemli durumları fark etmek ve bu durumlara göre plan yapmak şirketi bütün olarak etkileyecek tehditlerden koruyacaktır. Bütün bunlara rağmen bu şekilde bir bakış açısı olası fırsatların getireceği sonuçlan gözönüne almadan gerçekleştirilememektedir. îki taraflı bir bakış açısı olarak düşünebileceğimiz bu durum, panik yapma eğilimini azaltmakta, aynı zamanda tehditler üzerinde yoğunlaşma şirket için faydalı olmaktadır. Türkiye gelişmekte olan bir ülke olduğundan krizler kısa süre aralıklarla oluşmaktadır. Belirsizlikler ve sürprizler kriz dönemlerinde yüksektir. Risk yönetimi ve likit durumu çok önem taşımaktadır. Talep, iç pazarda azalmış ve kriz yönetimi için alınan önlemler ihracat için büyük fırsatlar yaratmıştır. Yöneticiler ihracat merkezli projelere öncelik vermeye çalışmışlardır. Dış pazarlardan daha fazla gelir elde ederek faaliyetlerini bu pazarlarda sürdürmek için çaba harcamaktadırlar. En önemli kararlar artan verimlilik ve azalan harcamalardır. Pazarda daha çok rekabet edebilmeye, şirketin imajını korumaya ve pazardaki değerini kaybetmemeye gayret sarfetmektedirler. Daralan talep yüzünden otomotiv endüstrisi yöneticileri haftalık izinler vererek, hiçbir ödeme yapmadan çalışanlarını kaybetmemeye çalışmaktadırlar. Otomotiv endüstrisinde üretim yapanlar 1994 krizinden ders almışlardır ve 2001-2002 krizi ile mücadele ederken daha başarılı olmuşlardır. İhracat Türk otomotiv endüstrisinin geleceğinde büyük önem taşımaktadır. Türkiye'deki iş hayatındaki ekonomik, teknolojik, psiko-sosyal ve ekolojik çevreler giderek karmaşık, baskı yapan ve tehlike oluşturan durumlar arzetmektedir. Bu tür çevreler örgütlerde oluşan krizleri besleyen zeminleri oluştururlar. Böylece örgütlerdeki stratejistler daha fazla dikkat sarfederek kriz yönetiminin fonksiyonunu arttırmakta ve örgütlerini krizlerden koruma yollarını bulmaktadırlar. Deneyimli yöneticiler, yeni yöneticilere bu durumlar hakkında tavsiyedebulunmaktadırlar. Yöneticiler çoğunlukla örgütlerdeki inançları, davranışları ve potansiyel tehlike oluşturabilecek noktalan tespit ederek bununla ilgili önlem almalıdırlar. Bu durumlar gerçeklerle ilgili olarak dar görüşlülüğün ve bazı davranışların örgütlerdeki krizleri oluşturduğunu göstermektedir. Türkiye gelişmekte olan bir ülke olarak ekonomik krizlerden sıkça etkilenmektedir. Para değerinde dalgalanmaları, enflasyonu ve develüasyonu birlikte görmekteyiz. Otomotiv endüstrisinde son krizin belirtileri 1999'da olmuştur. 2001-2002 krizinde ise ekonomide küçülme, enflasyonda artış ve tüketimde azalma görülmüştür. Bu durumda otomotiv endüstrisindeki üreticiler ihracata önem vererek iç pazarda talebe göre üretimde bulunmuşlardır. Satışları ve hizmetleri yeniden organize ederek yeni modellerin üretimine ağırlık vermişlerdir. Türkiye'deki son krizler otomotiv endüstrisinin ihracat kapasitesini artırmasına, aynı zamanda küresel pazarda kendi paylarını artırma fırsatını elde etmişlerdir. In today's world a company's perception of a crisis as a threat or an opportunity does appear to influence a company's willingness to engage in primary crisis management activities. One of the primary inputs of comprehensive crisis management is the planning factor. Planning is at the root of all crisis management activities. Furthermore, the perception of a crisis as a threat increased an organization's willingness to engage in planning activities. An organization that is able to identify a set of possible crises is more likely to initiate planning activities in preparation for the worst. The magnitude of such preparations seems to be a direct link between an organization's vulnerability to certain crisis situations and its level of perception toward each potential contingency. The more threatening a potential crisis is to a company's core competencies, the more it should partake in primary crisis planning activities. Thus, when evaluating, in early planning stages, the multiple components of a crisis, a company should assess the threatening aspects of a situation before considering crisis opportunity components. It is important to recognize and plan for contingencies that may directly threaten the company as a whole before anything else. Nevertheless, such a perspective should not be without the acknowledgment of possible opportunity outcomes. Such a dual perspective will diminish the inclination to panic, while focusing on threats that are most menacing to the company. Turkey is a developing country and unfortunately economic crisis occur very frequently.
AbstractList Günümüzdeki koşullarda, şirketlerin krizleri fırsat veya tehdit olarak algılamaları kriz yönetimi ile ilgili faaliyetlerini etkilediği görülmektedir. Kriz yönetiminde birinci derecede önem verilmesi gereken planlama faktörüdür. Planlama, kriz yönetimi faaliyetlerinin temelini oluşturmaktadır. İleriye dönük olarak düşünüldüğünde, krizin örgüt için tehdit olarak algılanması planlama faaliyetleri ile ilgilenme isteğini arttırmaktadır. Çeşitli potansiyel krizleri tanımlayabilen örgütlerin ve planlama faaliyetlerini başlatabilenlerin olası en kötü kriz için de hazırlık yaptıkları bilinmektedir. Bu tür hazırlıkların büyüklüğü, örgütün belirli kriz durumlarından zarar görme olasılığı ve her olası potansiyel durumdan etkilenmesi arasında doğrudan bağlantı bulunmaktadır. Potansiyel krizden daha tehdit edici olan şirketin çekirdek yapısına bulunan rekabet etme gücüdür. Bu yüzden, oluşabilecek önemli kriz durumları için planlama çalışmasında bulunmalıdır. Böylece değerlendirme yapılırken, erken planlama safhalarında, krizin oluşturduğu çeşitli fırsat bileşenlerini değerlendirmeden önce, krizin tehdit eden taraflarını dikkate almalıdır. Değişik önemli durumları fark etmek ve bu durumlara göre plan yapmak şirketi bütün olarak etkileyecek tehditlerden koruyacaktır. Bütün bunlara rağmen bu şekilde bir bakış açısı olası fırsatların getireceği sonuçlan gözönüne almadan gerçekleştirilememektedir. îki taraflı bir bakış açısı olarak düşünebileceğimiz bu durum, panik yapma eğilimini azaltmakta, aynı zamanda tehditler üzerinde yoğunlaşma şirket için faydalı olmaktadır. Türkiye gelişmekte olan bir ülke olduğundan krizler kısa süre aralıklarla oluşmaktadır. Belirsizlikler ve sürprizler kriz dönemlerinde yüksektir. Risk yönetimi ve likit durumu çok önem taşımaktadır. Talep, iç pazarda azalmış ve kriz yönetimi için alınan önlemler ihracat için büyük fırsatlar yaratmıştır. Yöneticiler ihracat merkezli projelere öncelik vermeye çalışmışlardır. Dış pazarlardan daha fazla gelir elde ederek faaliyetlerini bu pazarlarda sürdürmek için çaba harcamaktadırlar. En önemli kararlar artan verimlilik ve azalan harcamalardır. Pazarda daha çok rekabet edebilmeye, şirketin imajını korumaya ve pazardaki değerini kaybetmemeye gayret sarfetmektedirler. Daralan talep yüzünden otomotiv endüstrisi yöneticileri haftalık izinler vererek, hiçbir ödeme yapmadan çalışanlarını kaybetmemeye çalışmaktadırlar. Otomotiv endüstrisinde üretim yapanlar 1994 krizinden ders almışlardır ve 2001-2002 krizi ile mücadele ederken daha başarılı olmuşlardır. İhracat Türk otomotiv endüstrisinin geleceğinde büyük önem taşımaktadır. Türkiye'deki iş hayatındaki ekonomik, teknolojik, psiko-sosyal ve ekolojik çevreler giderek karmaşık, baskı yapan ve tehlike oluşturan durumlar arzetmektedir. Bu tür çevreler örgütlerde oluşan krizleri besleyen zeminleri oluştururlar. Böylece örgütlerdeki stratejistler daha fazla dikkat sarfederek kriz yönetiminin fonksiyonunu arttırmakta ve örgütlerini krizlerden koruma yollarını bulmaktadırlar. Deneyimli yöneticiler, yeni yöneticilere bu durumlar hakkında tavsiyedebulunmaktadırlar. Yöneticiler çoğunlukla örgütlerdeki inançları, davranışları ve potansiyel tehlike oluşturabilecek noktalan tespit ederek bununla ilgili önlem almalıdırlar. Bu durumlar gerçeklerle ilgili olarak dar görüşlülüğün ve bazı davranışların örgütlerdeki krizleri oluşturduğunu göstermektedir. Türkiye gelişmekte olan bir ülke olarak ekonomik krizlerden sıkça etkilenmektedir. Para değerinde dalgalanmaları, enflasyonu ve develüasyonu birlikte görmekteyiz. Otomotiv endüstrisinde son krizin belirtileri 1999'da olmuştur. 2001-2002 krizinde ise ekonomide küçülme, enflasyonda artış ve tüketimde azalma görülmüştür. Bu durumda otomotiv endüstrisindeki üreticiler ihracata önem vererek iç pazarda talebe göre üretimde bulunmuşlardır. Satışları ve hizmetleri yeniden organize ederek yeni modellerin üretimine ağırlık vermişlerdir. Türkiye'deki son krizler otomotiv endüstrisinin ihracat kapasitesini artırmasına, aynı zamanda küresel pazarda kendi paylarını artırma fırsatını elde etmişlerdir. In today's world a company's perception of a crisis as a threat or an opportunity does appear to influence a company's willingness to engage in primary crisis management activities. One of the primary inputs of comprehensive crisis management is the planning factor. Planning is at the root of all crisis management activities. Furthermore, the perception of a crisis as a threat increased an organization's willingness to engage in planning activities. An organization that is able to identify a set of possible crises is more likely to initiate planning activities in preparation for the worst. The magnitude of such preparations seems to be a direct link between an organization's vulnerability to certain crisis situations and its level of perception toward each potential contingency. The more threatening a potential crisis is to a company's core competencies, the more it should partake in primary crisis planning activities. Thus, when evaluating, in early planning stages, the multiple components of a crisis, a company should assess the threatening aspects of a situation before considering crisis opportunity components. It is important to recognize and plan for contingencies that may directly threaten the company as a whole before anything else. Nevertheless, such a perspective should not be without the acknowledgment of possible opportunity outcomes. Such a dual perspective will diminish the inclination to panic, while focusing on threats that are most menacing to the company. Turkey is a developing country and unfortunately economic crisis occur very frequently.
Author SUDER, Aslı
ÇAKMAK, Ahmet
Author_xml – fullname: SUDER, Aslı
– fullname: ÇAKMAK, Ahmet
BookMark eNrjYmDJy89LZWHgNDQ2MNA1NjE04GDgLS7OTDIwMDAztTCzNOdkMHAuyizOLFbITcxLTE_NTc0rUcjMUwgpLcrOLM5QSCwtyc_NL8ksSwWKppQWlxRV8jCwpiXmFKfyQmluBhk31xBnD93SnMTspMzc-IKizNzEosp4Y0NjCzNjAtIAFdoxig
ContentType Journal Article
DatabaseTitleList
DeliveryMethod fulltext_linktorsrc
EndPage 29
ExternalDocumentID 31386
GroupedDBID ABDBF
ABPTK
ALMA_UNASSIGNED_HOLDINGS
ESX
I-F
OBODZ
TUS
ID FETCH-ulakbim_primary_313863
ISSN 1300-3410
IngestDate Tue Jan 05 18:07:54 EST 2021
IsOpenAccess true
IsPeerReviewed false
IsScholarly false
Issue 3
Language English
LinkModel OpenURL
MergedId FETCHMERGED-ulakbim_primary_313863
Notes TMUH
ParticipantIDs ulakbim_primary_31386
PublicationCentury 2000
PublicationDate 2003
PublicationDateYYYYMMDD 2003-01-01
PublicationDate_xml – year: 2003
  text: 2003
PublicationDecade 2000
PublicationTitle Endüstri Mühendisliği
PublicationYear 2003
Publisher TMMOB Makine Mühendisleri Odası
Publisher_xml – name: TMMOB Makine Mühendisleri Odası
References 13- Jackson Susan E., and Dutton Jane E., "Discerning Threats and Opportunities," Administrative Science Quarterly 33, 1998, pp.370-387.
10- Shrivastava, Paul, Mitroff Ian, I., Miller Danny, and Miglani Anil, op.cit., 1998, pp.285-297.
7- Marra, Francis, J., "Crisis Communication Plans: Poor Predictors of Excellent Crisis Public Relations," Public Relations Review 24, 1998, pp.461-474.
18- Fink, S., Crisis Management: Planning for the Inevitable, American Management Association, New York, NY, 1986.
21- Jackson, J.E. and Schantz, W.T., "Crisis Management Lessons: When Push Shoved Nike", Business Horizon, January-February, 1993.
22- Smith, A.W., Management Systems: Analysis and Applications, Dryden Press, Hillsdale, IL, 1982.
12- Lerbinger, Otto, Managing Corporate Crises: Strategies for Executives, Boston: Barrington Press, 1986, pp.88-90.
4- Shrivastava, P., Mitroff, Ian I., Miller,D., and Miglani, A., "Understanding Industrial Crises," Journal of Management Studies 25, 1998, pp.290-2.
5- Pearson, Christine M., and Clair, Judith, A., "Reframing Crisis Management," The Academy of Management Review 23, 1998, pp.59-76.
6- Penrose, John, M., "The Role of Perception in Crisis Planning" Public Relations Review, Summer, 2000, pp.155-171.
9- Brown, Malcolm, "The Disaster Business," Management Today, 1993, pp.42-44.
15- Pearson Christine M., and Clair Judith A., "Reframing Crisis Management," The Academy of Management Review 23, 1998, pp.59-76.
16- Burnett, op.cit., p.477.
1- Maynard, R., "Handling a crisis effectively," Nation's Business, Vol.81, No.12, December, 1993, pp.54-5.
23- Naylor, M.E., "Planning for Uncertainty-the Scenario-Strategy Matrix", in Albert, K.J. (Ed.), The Strategic Management Handbook, McGraw-Hill, New York, NY, 1983.
14- Marra, op.cit., pp.462-453.
24- OSD (Turkish Automotive Manufacturers Association), Statistical Bulletin, İstanbul, 2002.
20- Mitrof, I., Harrington, L. and Eric, K. and G., "Thinking About the Unthinkable", Across The Board, September, 1996, pp. 44-8.
19- Kash, Toby J., and Darling, John R., "Crisis Management: Prevention, Diagnosis and Intervention", Leadership and Organization Development Journal, 19/4, 1998 , pp.179-186.
17- Darling, J., Hannu, O. and Raimo, N., Crisis Management in International Business: A Case Situation in Decision Making Concerning Trade with Russia", The Finnish Journal of Business Economic, Vol.4, 1996.
11- Burnett, John. J., "A Strategic Approach to Managing Crisis," Public Relations Review, 24, pp.475-488.
2- Augustine, N.R., "Business Crisis: Guaranteed preventatives-and what to do after they fail", Executive Speeches, Vol.9, No.6, June/July, 1995, pp.28-42.
3- Fink, Steven, Crisis Management: Planning for the Inevitable, American Management Association, American Management Association, New York, 1986.
8- Nudell Mayer and Norman Antokol, The Handbook for Effective Emergency and Crisis Management, Toronto: Lexington Books, 1988, p.2.
References_xml
SSID ssib000658697
ssib003054941
Score 2.6699529
Snippet Günümüzdeki koşullarda, şirketlerin krizleri fırsat veya tehdit olarak algılamaları kriz yönetimi ile ilgili faaliyetlerini etkilediği görülmektedir. Kriz...
SourceID ulakbim
SourceType Open Access Repository
StartPage 15
SubjectTerms automobile industry
Automobiles
crisis management
export
İhracat
import
international market
İthalat
İşletme Mühendisliği
Kriz yönetimi
Management Engineering
market
Otomobil sanayii
Otomotiv Endüstrisi
Pazar
Turkey
Türkiye
Uluslararası pazar
Title Crisis management in Turkish automotive industry
Volume 14
hasFullText 1
inHoldings 1
isFullTextHit
isPrint
link http://sdu.summon.serialssolutions.com/2.0.0/link/0/eLvHCXMwtV3NS8MwFA-6kxdRnPgxpQdvpbDSrMmO3dYxGdODFfQ0kjZlZa7Ktu7v9-Vj_RAFPXgJ4ZUmIb_09b2X94HQHacJ8XvMdQQnPQcLmjr92PcdzATt8h4ROpB28kQeXugoxGFV-q6i_SvSQAOsZeTsH9AuBwUC9AFzaAF1aH-F-xC-2mxjvFLVTX-W21GxXsrURazYKu-7nUwVomp2NG51wzyRF-eDoSzmYc90fyHyJANpVIqd_XFWmmSeR9qJItDy6aDETr5GSTCdBVP1fLEyQdZ744JXHoQIWPrAnsmKWOLLfLBX9mPCNrWxNe_0usDSsfFS3TNXXDtEXo1T6iBO8881Ro9m4mvP9ajMpY6B78go7vvXhtzkNwJuQc3FWrk2iwB9pnhjS56tavJCdIKOjaBvBRqhU3Qg8jPU1ehYFTpWllsGHatCx9qj00adcRgNJ46ZZf6hs4PM1bK9c9TK33NxgSyGYxJzSuMUC8xdRhknhLtuCpp1SlLvErW_HeLqB_o1OlIOhcoM1EGt7boQN-hwkxS3apM-AaMoFA8
link.rule.ids 315,783,787,4031
linkProvider Ulusal Akademik Ag ve Bilgi Merkezi (ULAKBIM)
openUrl ctx_ver=Z39.88-2004&ctx_enc=info%3Aofi%2Fenc%3AUTF-8&rfr_id=info%3Asid%2Fsummon.serialssolutions.com&rft_val_fmt=info%3Aofi%2Ffmt%3Akev%3Amtx%3Ajournal&rft.genre=article&rft.atitle=Crisis+management+in+Turkish+automotive+industry&rft.jtitle=End%C3%BCstri+M%C3%BChendisli%C4%9Fi&rft.au=SUDER%2C+Asl%C4%B1&rft.au=%C3%87AKMAK%2C+Ahmet&rft.date=2003&rft.pub=TMMOB+Makine+M%C3%BChendisleri+Odas%C4%B1&rft.issn=1300-3410&rft.volume=14&rft.issue=3&rft.spage=15&rft.epage=29&rft.externalDocID=31386
thumbnail_l http://covers-cdn.summon.serialssolutions.com/index.aspx?isbn=/lc.gif&issn=1300-3410&client=summon
thumbnail_m http://covers-cdn.summon.serialssolutions.com/index.aspx?isbn=/mc.gif&issn=1300-3410&client=summon
thumbnail_s http://covers-cdn.summon.serialssolutions.com/index.aspx?isbn=/sc.gif&issn=1300-3410&client=summon