Türkçe Eğitiminde Proje Tabanlı Öğrenme Yöntemiyle Desteklenen Basamaklı Öğretim Programının Öğrencilerin Okuma ve Yazma Becerilerine Etkisi

Bu araştırmanın amacı, Türkçe derslerinde proje tabanlı öğrenme yöntemiyle desteklenen basamaklı öğretim programı uygulamasının öğrencilerin okuduğunu anlama ve yazılı anlatım becerilerine etkisini belirlemektir. Bununla birlikte bu yöntemin uygulandığı sınıftaki öğrencilerin ve öğretmenin Türkçe de...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Karagül, Sedat
Format: Dissertation
Language:Turkish
Published: ProQuest Dissertations & Theses 01-01-2017
Subjects:
Online Access:Get full text
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:Bu araştırmanın amacı, Türkçe derslerinde proje tabanlı öğrenme yöntemiyle desteklenen basamaklı öğretim programı uygulamasının öğrencilerin okuduğunu anlama ve yazılı anlatım becerilerine etkisini belirlemektir. Bununla birlikte bu yöntemin uygulandığı sınıftaki öğrencilerin ve öğretmenin Türkçe derslerinde proje tabanlı öğrenme yöntemiyle desteklenen basamaklı öğretim programının kullanılmasına ilişkin görüşlerinin belirlenmesi de çalışmanın bir diğer amacıdır. Bu amaçlar doğrultusunda, çalışmada kontrol gruplu ön-test ve son-test uygulamalı deneysel bir model kullanılmıştır. Proje tabanlı öğrenme yöntemiyle desteklenen basamaklı öğretim programının öğrencilerin Türkçe dersindeki başarıları üzerindeki etkisinin araştırılması nicel tekniklerle, söz konusu yönteme ilişkin öğretmen ve öğrenci görüşlerinin belirlenmesi ise nitel tekniklerle gerçekleştirilmiştir. Böylece araştırma verilerinin toplanması ve çözümlenmesinde nicel ve nitel yöntemler birlikte kullanılarak karma yöntem uygulanmıştır.Araştırma, Ankara'nın Çankaya ilçesinde bulunan Ahmet Yesevi Ortaokulu'nda, 2014-2015 öğretim yılının birinci yarısında, 6. sınıf Türkçe derslerinde, yansız atamayla oluşturulmuş biri deney (21 öğrenci), öteki de kontrol grubu (23 öğrenci) olmak üzere iki grup üzerinde yürütülmüştür. Deney grubunda dönem boyunca, araştırmacı tarafından proje tabanlı öğrenme yöntemiyle desteklenen basamaklı öğretim programının temel ilkeleri işe koşularak hazırlanan 6 (altı) eğitim durumu, dersin öğretmeni tarafından uygulanmıştır. Kontrol grubunda ise aynı öğretim süresince, Türkçe dersleri farklı bir öğretmen tarafından bilinen seyriyle sürdürülmüştür.Araştırma sonunda, deney grubu öğrencilerinin "Türkçe Okuduğunu Anlama ve Yazılı Anlatım Becerisi Testi"nden kontrol grubu öğrencilerine göre istatistiksel olarak anlamlı düzeyde daha yüksek puanlar aldıkları ve daha başarılı kompozisyonlar yazdıkları bulgulanmıştır. Buna göre, Türkçe derslerinde uygulanan proje tabanlı öğrenme yöntemiyle desteklenen basamaklı öğretim programının öğrencilerin okuduğunu anlama ve yazılı anlatım becerileri üzerinde, mevcut programdaki öğrenme yaklaşımlarının uygulandığı eğitim anlayışına göre daha etkili olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Bununla birlikte, deney grubunda uygulanan yönteme ilişkin alınan öğretmen ve öğrenci görüşleri incelendiğinde; söz konusu yöntemin öğrencilerin Türkçe dersine yönelik olumlu tutum geliştirmelerine katkı sağladığı, Türkçe derslerindeki becerileri eğlenerek ve zevk alarak kazanmalarına olanak tanıdığı ve öğrencilerin Türkçe derslerinde uygulanan bu yöntemi benimsedikleri belirlenmiştir.Araştırmadan elde edilen sonuçlar doğrultusunda; MEB'in Türkçe Dersi Öğretim Programı'nı proje tabanlı öğrenme yöntemiyle desteklenmiş basamaklı öğretim programının temel ilkelerini barındıracak biçimde güncellemesi, Türkçe öğretmenlerine hizmet içi eğitimler yoluyla bu yönteme ilişkin bilgiler verilmesi, Türkçe öğretmeni adaylarına "Özel Öğretim Yöntemleri" dersinde bu yöntemin ilkeleri ve uygulama koşullarının ayrıntılı olarak öğretilmesi, sınıflardaki öğrenci sayılarının en çok 20-25 kişi aralığında olmasının sağlanması için gerekli çalışmaların yapılması ve proje tabanlı öğrenme yöntemiyle desteklenen basamaklı öğretim programının diğer derslerdeki etkisini belirleyecek başkaca çalışmaların da yapılması önerilmiştir.
ISBN:9798382976150