Okul Öncesi Dönem (36-60 Ay) Çocuklarının Bağlanma Özellikleri Ile Annelerinin Prenatal Bağlanma Düzeylerinin, Çocukların Gelişim Özelliklerinin ve Dil Becerilerinin Ilişkisinin Değerlendirilmesi
Amaç:Bu çalışmanın amacı okul öncesi dönem çocukların bağlanma stilleri ile annelerin prenatal bağlanma düzeyleri arasındaki ilişkinin ve çocukların bağlanma stili ile gelişim ve dil özellikleri arasındaki ilişkinin araştırılmasıdır.Yöntem:Çalışmaya, 2013 yılında Evcen ve arkadaşlarının yaptığı ‘Geb...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | Dissertation |
Language: | Turkish |
Published: |
ProQuest Dissertations & Theses
01-01-2017
|
Subjects: | |
Online Access: | Get full text |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Summary: | Amaç:Bu çalışmanın amacı okul öncesi dönem çocukların bağlanma stilleri ile annelerin prenatal bağlanma düzeyleri arasındaki ilişkinin ve çocukların bağlanma stili ile gelişim ve dil özellikleri arasındaki ilişkinin araştırılmasıdır.Yöntem:Çalışmaya, 2013 yılında Evcen ve arkadaşlarının yaptığı ‘Gebelerde anksiyete, depresyon, yetişkin bağlanma özellikleri, prenatal bağlanma düzeyleri ve fetusun intrauterin iyilik hali ilişkisinin değerlendirilmesi’ başlıklı yayınlanmamış tez çalışmasının örneklem grubu olan - Dokuz Eylül Üniversitesi Kadın Hastalıkları ve Doğum Anabilim Dalı Obstetri Polikliniğine Haziran 2012 ile Aralık 2012 tarihleri arasında başvuran, 28-40 haftalık iken fetüslerine bağlanma düzeyi tespit edilen 142 gönüllü anne ve 36-60 ay aralığındaki çocukları davet edilmiştir. Bu çalışma, katılmayı kabul eden 39 anne-çocuk ikilisi ile Temmuz-Eylül 2016 döneminde tamamlanmıştır. Çalışmaya katılan anne-çocuk ikililerine olgu rapor-veri kayıt formu, çocukların bağlanma stillerinin değerlendirilmesi için yabancı durum testi uygulanmış, annelerin prenatal dönemdeki bebeklerine bağlanma puanları dosya kayıtları kullanılarak kaydedilmiş, çocukların gelişimsel özelliklerinin değerlendirilmesi için Ankara Gelişim Tarama Envanteri (AGTE) ve Türkçe İfade Edici ve Alıcı Dil Testi (TİFALDİ) uygulanmıştır. Çalışmanın verileri SPSS 22.0 paket programı kullanılarak değerlendirilmiştir. Sürekli verilerin analizinde normal dağılan gruplarda bağımsız gruplarda t-testi ve one way ANOVA, dağılımın normal olmadığı gruplarda MannWhitney U ve Kruskal Wallis testi uygulanmıştır. Kesikli verilerin analizinde ki-kare testi ve Kruskal-Wallis testi uygulanmıştır. Tüm analizlerde p≤0,05 istatistiksel olarak anlamlı olarak kabul edilmiştir.Bulgular:Okul öncesi bağlanma stili güvenli olan çocukların annelerinin prenatal bağlanma puanları, güvensiz bağlanan çocuklarınkinden yüksek olmakla birlikte istatistiksel açıdan anlamlı fark saptanmamıştır. Sosyodemografik değişkenler açısından güvensiz bağlanan çocukların büyük ebeveyn kayıpları güvenli bağlanan çocuklardan anlamlı olarak daha fazla olup; annelerin yaşı, eğitim düzeyi, mesleki durumu, aile yapısı, annelerde psikiyatrik hastalık öyküsü, hastane yatış öyküsü, çocukların cinsiyeti ve okul öncesi eğitim alma durumu gibi diğer sosyodemografik değişkenler açısından anlamlı farklılık bulunmamıştır. Güvenli ve güvensiz bağlanan çocuklar arasında gelişim özellikleri ve dil becerileri açısından anlamlı farklılık belirlenmemiştir.Sonuç:Okul öncesi dönemde güvenli ve güvensiz bağlanması olan çocukların annelerinin prenatal dönemde çocuklarına bağlanma düzeyleri karşılaştırıldığında istatistiksel açıdan anlamlı bir fark gösterilememiştir. İstatistiksel açıdan anlamlı olmamakla birlikte, güvenli bağlanan çocukların annelerinin daha yüksek prenatal bağlanma düzeyleri olduğu görülmüş olup, bu farklılığın daha büyük örneklem gruplarında araştırılmasına gereksinim vardır. Güvensiz bağlanan çocukların büyük ebeveyn kayıplarının güvenli bağlanan çocuklardan anlamlı olarak fazla olması stresli yaşam olaylarının bağlanma ilişkisinde etkili olduğunu göstermektedir. Bu durum stresli yaşam olaylarıyla baş etme becerilerinin geliştirilmesi ve bağlanma ilişkisini korunmasını hedef alan erken müdahale programlarının geliştirilmesi açısından önemlidir. |
---|---|
ISBN: | 9798381613162 |