Üç yaklaşım, üç tartışma: Bir Erkin prelüdünün ses organizasyonu
“Türk Beşleri” olarak yaygın şekilde tanınan birinci kuşak çağdaş Türk bestecilerinden Ulvi Cemal Erkin’in (1906-1972), hayatının son yıllarında solo piyano için bestelemiş olduğu Altı Prelüd isimli albümünde yer alan 3 numaralı prelüd, ses organizasyon analizi bakımından farklı yaklaşımlara sahne o...
Saved in:
Published in: | Sosyal Bilimler Dergisi (SOBİDER) Vol. 6; no. 39; pp. 446 - 461 |
---|---|
Main Author: | |
Format: | Journal Article |
Language: | Turkish |
Published: |
Doç. Dr. Özcan Bayrak
2019
|
Subjects: | |
Online Access: | Get full text |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Summary: | “Türk Beşleri” olarak yaygın şekilde tanınan birinci kuşak çağdaş Türk bestecilerinden Ulvi Cemal Erkin’in (1906-1972), hayatının son yıllarında solo piyano için bestelemiş olduğu Altı Prelüd isimli albümünde yer alan 3 numaralı prelüd, ses organizasyon analizi bakımından farklı yaklaşımlara sahne olabilecek bir yapıya sahiptir. Yapılan literatür taramasında, eser üzerinde form analizi gerçekleştiren ve eserin nasıl çalınması gerektiğine dair teknik tavsiyelerde bulunan bir çalışma halihazırda bulunsa da, bu ya da başka yazarlar tarafından eserin bahsi geçen bölümü üzerinde gerçekleştirilen bir ses organizasyon analizi ile karşılaşılmamıştır.
Bu çalışmada ses organizasyonu; eserde kullanılan aralıklar, bestecinin seslerin adlandırılmasına dair tercihleri ve ses koleksiyonları bakımından üç farklı yaklaşımla analiz edilecektir ve ö63’teki beklenmedik duruma dayandırılarak tartışmalara yer verilecektir. |
---|---|
ISSN: | 2149-0821 |
DOI: | 10.16990/SOBIDER.5164 |