Algılanan öğretmen geribildirimi ve güdüsel ikliminbeden eğitimi ve spor derslerinde zevk alma ve güdülenmeüzerine yordayıcı etkisi
Öz-Belirleme Kuramı’nın bir alt kuramı olan Bilişsel Değerlendirme Kuramına göre bireylerin öğrenme ortamında öğretmenden aldıkları geribildirimler, yeterlilik algılarını etkilediği için derse ilişkin güdülenmeyi ve öğrenme çıktılarını etkiler. Bu çalışmada beden eğitimi ve spor derslerinde algılana...
Saved in:
Published in: | Eægitim Fakèultesi dergisi (Samsun, Samsun çIli, Turkey) Vol. 37; no. 2; pp. 123 - 138 |
---|---|
Main Authors: | , |
Format: | Journal Article |
Language: | Turkish |
Published: |
19 Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi
01-02-2018
|
Subjects: | |
Online Access: | Get full text |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Summary: | Öz-Belirleme Kuramı’nın bir alt kuramı olan Bilişsel Değerlendirme Kuramına göre
bireylerin öğrenme ortamında öğretmenden aldıkları geribildirimler, yeterlilik algılarını etkilediği
için derse ilişkin güdülenmeyi ve öğrenme çıktılarını etkiler. Bu çalışmada beden eğitimi ve spor
derslerinde algılanan öğretmen geribildiriminin ve dersin güdüsel ikliminin, zevk alma ve
güdülenmeyi açıklayıp açıklamadığını incelemek amaçlanmıştır. Çalışmaya, ortaokulda öğrenim
gören toplam 304 öğrenci gönüllü olarak katılmıştır. Katılımcılar kişisel bilgi formu, Üçlü
Motivasyonel İklim Ölçeği, Algılanan Öğretmen Geribildirimi Ölçeği, Zevk Alma Ölçeği ve Beden
Eğitimi Dersi Durumsal Güdülenme Ölçeğini beden eğitimi ve spor dersi ortamında
doldurmuşlardır. Verilere uygulanan hiyerarşik çoklu regresyon analizi sonuçları, beden eğitimi ve
spor derslerinden zevk almanın anlamlı yordayıcılarının, algılanan ustalık iklimi ve pozitif sözel
olmayan geribildirim olduğunu ortaya koymuştur. Algılanan ustalık iklimi ve pozitif sözel olmayan
geribildirim derse ilişkin içsel güdülenmenin anlamlı yordayıcısıdır. Son olarak, algılanan negatif
sözel olmayan ve pozitif genel geribildirim dışsal güdülenmenin yordayıcısı olarak bulunmuştur.
Bu sonuçlar ışığında beden eğitimi öğretmenlerine, ortaokul beden eğitimi ve spor derslerinde pozitif
sözel olmayan geribildirim kullanmaları önerilmektedir. Bununla birlikte derslerini, öğrencinin
görevde ustalaşmasına dayalı, kişiler arası rekabet yerine bireyin kendi gelişimine odaklanmasını
sağlamaya dayalı biçimde işlemeleri ve böylece öğrencilerde ustalık iklimi algısı geliştirmeleri
önerilmektedir. |
---|---|
ISSN: | 1300-302X |
DOI: | 10.7822/omuefd.405049 |