Osmanlı’dan Cumhuriyete Ders Kitaplarında Devlet Kavramının İktidar-Eğitim İlişkisi Açısından İncelenmesi

Devlet Türk siyasal kültürünün en önemli kavramlarından birisidir. Fakat devlet kavramının Türk siyasal kültüründe bu kadar önemli bir yere sahip olmasında, ders kitaplarının etkisi çok fazla incelenmemiştir. Bu çalışmada özellikle Gramsci ve Althusser’in teorik yaklaşımları kullanılarak ders kitapl...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Published in:Educational sciences : theory & practice Vol. 11; no. 4
Main Author: Doğan,Necmettin
Format: Journal Article
Language:Turkish
Published: Codon Publications 04-11-2011
Subjects:
Online Access:Get full text
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:Devlet Türk siyasal kültürünün en önemli kavramlarından birisidir. Fakat devlet kavramının Türk siyasal kültüründe bu kadar önemli bir yere sahip olmasında, ders kitaplarının etkisi çok fazla incelenmemiştir. Bu çalışmada özellikle Gramsci ve Althusser’in teorik yaklaşımları kullanılarak ders kitapları ve Türk siyasal kültüründeki devlet algısı ile ders kitapları arasındaki ilişki incelenmiştir. İkinci bir nokta olarak ise Türk siyasal kültüründeki devlet algısındaki farklılaşmaların sosyolojik sebeplerine dikkat çekilmiştir. Klasik Türk-İslam kültüründe adalet kavramı büyük bir öneme sahipken, sultan da adaletin sağlayıcısı olarak kabul edilir. Klasik dönem Osmanlı siyasal kültüründe de, Padişah temel siyasal referanstır. Fakat adaleti sağlamakla da mükelleftir. Tanzimat sonrasında yazılan ders kitaplarında ise yeni çıkan siyasal elitlerin geleneksel devlet algısını değiştirmeye çalıştıkları görülmektedir.
ISSN:1303-0485