Okul öncesi dönem çocuğu olan anne babaların çatışma durumları ve öz yeterlik algılarının incelenmesi

Bu araştırmada okul öncesi dönem çocuğu olan anne babaların çatışma durumları ve öz yeterlik algılarının incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmada ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu, Gümüşhane il merkezinde bulunan özel okul öncesi eğitim kurumlarına çocuğu devam eden...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Published in:Çocuk ve Gelişim Dergisi (ÇG-D) Vol. 5; no. 9; pp. 67 - 77
Main Authors: Deleş,Bayram, Kaytez,Nazan
Format: Journal Article
Language:Turkish
Published: Hatice Bekir 01-01-2022
Subjects:
Online Access:Get full text
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:Bu araştırmada okul öncesi dönem çocuğu olan anne babaların çatışma durumları ve öz yeterlik algılarının incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmada ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu, Gümüşhane il merkezinde bulunan özel okul öncesi eğitim kurumlarına çocuğu devam eden 302 ebeveyn oluşturmaktadır. Araştırmanın verileri Genel Bilgi Formu, Genel Öz Yeterlilik Ölçeği ve O’Leary-Porter Çatışma Ölçeği ile toplanmıştır. Veriler araştırmacı tarafından hazırlanan çevrimiçi (Google) formlar ile toplanmıştır Verilerin analizinde T testi, ANOVA ve regresyon analizleri kullanılmıştır. Araştırma sonucunda üniversite mezunu olan, gelir düzeyi yüksek olan, bir ve iki çocuk sahibi olan, çalışan, evlilik süresi dört-dokuz yıl arasında olan ve evliliğinden memnun olan ebeveynlerin öz yeterlik algılarının daha yüksek olduğu belirlenmiştir. Aynı zamanda lise mezunu olan, gelir durumu orta düzeyde olan, üç çocuk sahibi olan, evlilik süresi bir-üç yıl arasında olan ve evliliğinden memnun olmayan ebeveynlerin ise çatışma düzeylerinin daha yüksek olduğu tespit edilmiştir. Ayrıca öz yeterlik algısının çatışma düzeyini negatif yönde ve anlamlı düzeyde etkilediği, ebeveynlerin çatışma düzeyleri arttıkça öz yeterlik algılarının azaldığı belirlenmiştir. Bu kapsamda eşlerin çatışma nedenleri ve öz yeterlik algıları daha ayrıntılı araştırılabilir ve bu konuda çözüm odaklı çalışmalar yapılabilir.
ISSN:2636-8935