Gazzali Düşüncesinde İnsanın Kemali, Ü. Betül Kanburoğlu Ergün İstanbul, İLEM Yayınları
Son dönemlerde üzerine konuşulan, yenilikler getirerek canlandırmaya çalışılan meselelerin başında eğitim gelmektedir. Türkiye’nin temel problemlerinden biri olan, insanın en temel hakkı ve ihtiyacı olarak tanımladığımız eğitimde; bilgiye en kolay şekilde ulaşma imkânı tartışmalı da olsa sağlanmakta...
Saved in:
Published in: | Kocaeli İlahiyat Dergisi Vol. 5; no. 1; pp. 423 - 436 |
---|---|
Main Author: | |
Format: | Journal Article |
Language: | Turkish |
Published: |
Kocaeli Üniversitesi
01-01-2021
|
Subjects: | |
Online Access: | Get full text |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Summary: | Son dönemlerde üzerine konuşulan, yenilikler getirerek canlandırmaya çalışılan meselelerin
başında eğitim gelmektedir. Türkiye’nin temel problemlerinden biri olan, insanın en temel hakkı
ve ihtiyacı olarak tanımladığımız eğitimde; bilgiye en kolay şekilde ulaşma imkânı tartışmalı da
olsa sağlanmaktadır. Ancak günümüzde eğitimin nihai hedeflerinden biri veya en temeli iş imkânı
sağlamaktır. Üniversitelerin öğrencilere ilmi düstur vermesinin bir nostalji hâline geldiği bu dönemde
elimizdeki eser farklı bir perspektif sunmaktadır. Yapılan tespit ve tanımlamalarla, hem eğitime dair
çalışmalar yapan kişiler hem de toplumun faydalanacağı görülmektedir. Eserde , Gazzali’nin eğitimin
nihai amacının kişinin kemaline etki etmesi hatta kemalini sağlamalıdır nazariyesi çerçevesinde
yapılmaktadır. Bu tespite ulaşmak için Gazzali’nin eserlerinde insanın kemalinin imkânı, sınırı ve
elde etme yolları belirlenerek okuyucuya sunulur. Asıl olarak eserde iki dinamik mevcuttur. İlk
olarak eğitimin nesne ve öznesi olarak belirlenen insanın tabiatı, ahlakı ele alınmaktadır. Gazzali’nin
eğitime dair temel fikri potansiyeli açığa çıkarmak ve kabiliyeti doğrultusunda yönlendirme faaliyeti
olarak belirlenmektedir. Bu yönlendirme ve açığa çıkarma faaliyeti sonunda Gazzali’nin insanın
marifetullaha ulaşması ve bunun asıl saadet olduğu ele alınır. Bu sebeple ikinci dinamik olarak
kemal fikrine yer verilir. Gazzali’nin eserlerinden insanın kemal yolculuğuna dair yöntem ve ilkeler
tespit edilir. Son olarak insanın marifetullaha erişerek kemal bulacağı ve bu erişmenin kişiye göre
farklılıkların mevcut olduğu anlatılmaktadır. Bu sebeple de eğitim kişinin nefsini yetkinleştirmesine,
yaratıcısı ile yakınlık kurmasına hizmet etmesi gerekliliği ifade edilir. |
---|