İbn Teymiyye’nin mantık eleştirilerinin kelâm ilmi açısından değerlendirilmesi

Aristo tarafından vazedilen mantık ilmi, İslâm dünyasına tercümeler yoluyla girmiştir. Ancak İmam Gazzâlî’ye (ö. 505/1111) gelinceye kadar kelâm alimleri tarafından pek bir ilgi görmemiştir. Gazzâlî ile birlikte ise mantık, başta kelâm ilmi olmak üzere dinî ilimler için vazgeçilmez bir yöntem kabul...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Published in:Kocaeli İlahiyat Dergisi Vol. 5; no. 1; pp. 187 - 208
Main Author: Turgut,Hasan
Format: Journal Article
Language:Turkish
Published: Kocaeli Üniversitesi 01-01-2021
Subjects:
Online Access:Get full text
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:Aristo tarafından vazedilen mantık ilmi, İslâm dünyasına tercümeler yoluyla girmiştir. Ancak İmam Gazzâlî’ye (ö. 505/1111) gelinceye kadar kelâm alimleri tarafından pek bir ilgi görmemiştir. Gazzâlî ile birlikte ise mantık, başta kelâm ilmi olmak üzere dinî ilimler için vazgeçilmez bir yöntem kabul edilmiştir. Kelâm ilminin mütekaddimîn ve müteahhırîn şeklinde dönemlere ayrılmasında etkin bir rol oynamış, savunanları ve eleştirenleri olmuştur. Onu eleştirenlerden biri de İbn Teymiyye’dir (ö. 728/1328). Bilgiye ulaşmadaki fonksiyonu açısından mantığı sorgulayan İbn Teymiyye, onun konularının tamamını sistematik bir şekilde tenkite tabi tutmuştur. Bu makalede İbn Teymiyye’nin mantığa nasıl yaklaştığı, onu hangi açılardan eleştirdiği ve kelâm ilmi açısından bu eleştirilerin ne anlam ifade ettiği ele alınacaktır.