İbn Teymiyye’nin mantık eleştirilerinin kelâm ilmi açısından değerlendirilmesi
Aristo tarafından vazedilen mantık ilmi, İslâm dünyasına tercümeler yoluyla girmiştir. Ancak İmam Gazzâlî’ye (ö. 505/1111) gelinceye kadar kelâm alimleri tarafından pek bir ilgi görmemiştir. Gazzâlî ile birlikte ise mantık, başta kelâm ilmi olmak üzere dinî ilimler için vazgeçilmez bir yöntem kabul...
Saved in:
Published in: | Kocaeli İlahiyat Dergisi Vol. 5; no. 1; pp. 187 - 208 |
---|---|
Main Author: | |
Format: | Journal Article |
Language: | Turkish |
Published: |
Kocaeli Üniversitesi
01-01-2021
|
Subjects: | |
Online Access: | Get full text |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Summary: | Aristo tarafından vazedilen mantık ilmi, İslâm dünyasına tercümeler yoluyla girmiştir.
Ancak İmam Gazzâlî’ye (ö. 505/1111) gelinceye kadar kelâm alimleri tarafından pek
bir ilgi görmemiştir. Gazzâlî ile birlikte ise mantık, başta kelâm ilmi olmak üzere dinî
ilimler için vazgeçilmez bir yöntem kabul edilmiştir. Kelâm ilminin mütekaddimîn ve
müteahhırîn şeklinde dönemlere ayrılmasında etkin bir rol oynamış, savunanları ve
eleştirenleri olmuştur. Onu eleştirenlerden biri de İbn Teymiyye’dir (ö. 728/1328). Bilgiye
ulaşmadaki fonksiyonu açısından mantığı sorgulayan İbn Teymiyye, onun konularının
tamamını sistematik bir şekilde tenkite tabi tutmuştur. Bu makalede İbn Teymiyye’nin
mantığa nasıl yaklaştığı, onu hangi açılardan eleştirdiği ve kelâm ilmi açısından bu
eleştirilerin ne anlam ifade ettiği ele alınacaktır. |
---|