İktidar ve sanat bağlamında “Porda” şiiri örneği
İnsanoğlu, var olduğu andan itibaren bulunduğu çevreyi anlamlandırma ve yönetme ihtiyacı hissetmiştir. Anlamlandırma ihtiyacı, beraberinde sanat mefhumunu meydana getirirken; yönetme ihtiyacı ise iktidar mefhumunun oluşmasına ve gelişmesine sebep olmuştur. Yüzyıllar boyu her iki kavram da toplumsal...
Saved in:
Published in: | Journal of Turkology Research / Türklük Bilimi Araştırmaları Dergisi Vol. 25; no. 47; pp. 131 - 147 |
---|---|
Main Author: | |
Format: | Journal Article |
Language: | Turkish |
Published: |
TÜBAR
2020
|
Subjects: | |
Online Access: | Get full text |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Summary: | İnsanoğlu, var olduğu andan itibaren bulunduğu çevreyi
anlamlandırma ve yönetme ihtiyacı hissetmiştir. Anlamlandırma
ihtiyacı, beraberinde sanat mefhumunu
meydana getirirken; yönetme ihtiyacı ise iktidar mefhumunun
oluşmasına ve gelişmesine sebep olmuştur. Yüzyıllar
boyu her iki kavram da toplumsal yaşam içerisinde üretilmektedir.
Her ne kadar sanatın doğrudan toplumu biçimlendirmek
gibi bir amacı olmasa da sanat, toplumsal yapının
belirleyicilerindendir. Öyle ki iktidarlar sanatı, sahip oldukları
ideolojinin bir telkin mecrası olarak görürler. Bu yüzden
edebî eser ve yaratıcısı gerek kültürel gerekse de
ideolojik olarak toplumu biçimlendirme görevi de üstlenir.
İktidarın oluşturmak istediği sanat kanonun aksinde eser veren
sanatçı ise yaptırıma maruz kalabilmektedir. Bu çerçeve
doğrultusunda çalışmada Cahit Saffet Irgat’ın “Porda” şiiri
örneği üzerinden dönemin iktidarının sanata yaklaşımı ve
iktidarın sanat anlayışının aksinde eser veren sanatçıya yönelik
yaptırımları ortaya konmaya çalışılmıştır. |
---|---|
ISSN: | 1300-7874 |