Experience Art in the Digital Age: Superficialization, Loss of Meaning and Instagram
New technologies in the digital age brought some transformations in the production, expression and experience of artwork. By integrating art and digitalization, artists and art galleries can use social media applications for promotion, marketing, interaction and participation purposes. Instagram is...
Saved in:
Published in: | İletişim kuram ve araştırma dergisi no. 65; pp. 36 - 50 |
---|---|
Main Author: | |
Format: | Journal Article |
Language: | English |
Published: |
23-12-2023
|
Online Access: | Get full text |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Summary: | New technologies in the digital age brought some transformations in the production, expression and experience of artwork. By integrating art and digitalization, artists and art galleries can use social media applications for promotion, marketing, interaction and participation purposes. Instagram is a prominent social network that art galleries and museums use so the audience experience art. Meanwhile, the audience can share their art experiences through photos and videos using the application. So, the user is focused on sharing on Instagram rather than having a real art experience in a physical environment, carrying the possibility of the superficialization of the art experience. This study focuses on examining the effect of social media on disrupting the art experience. To reveal the relationship between social media and the art experience, the perspectives of artists who are among the audience were consulted, and in-depth interviews were carried out with 10 artists. Although the art experience in the online environment is accepted, it has been concluded that the truly valuable experience is encountering the work in the physical environment.
Dijital çağda yeni teknolojiler sanat yapıtının üretimi, ifade biçimi ve deneyimlenmesinde bazı dönüşümleri beraberinde getirmiştir. Sanat ile dijitalleşmenin entegre olmasıyla sanatçı, sanat galerileri ve müzeler tanıtım, pazarlama, etkileşim, katılım amaçlı olarak sosyal medya uygulamalarını kullanma imkânı elde etmişlerdir. Sanat galerileri ve müzelerin, izleyicinin sanat deneyimi yaşayabilmesi için etkin bir biçimde kullandıkları sosyal ağların başında Instagram gelmektedir. Aynı zamanda izleyici sanat mekânındaki deneyimlerini, uygulama üzerinden fotoğraf, video gibi kanallarla paylaşabilmektedir. Kullanıcının fiziki bir ortamda gerçek bir sanat deneyimi ve yapıtla bir süre baş başa kalarak estetik bir deneyim yaşamak amacından ziyade, Instagram’da paylaşım odaklı olması, sanat deneyiminin yüzeyselleşme ve anlam kaybına uğrama ihtimalini içinde taşımaktadır. Bu noktada, bu çalışma sosyal medyanın, sanat deneyimini bozuma uğratmada etkisini sorgulamaya odaklanmaktadır. Bu çerçevede, sosyal medya ile izleyicinin sanat deneyimi arasındaki ilişkiyi ortaya koymak amacıyla, kendileri de aynı zamanda bir izleyici konumunda bulunan sanatçıların görüşlerine başvurulmuştur. Bu amaçla 10 sanatçı ile derinlemesine görüşme yapılmıştır. Çalışmada çevrimiçi ortamda sanat deneyimi bir deneyim türü olarak kabul edilmekle birlikte, gerçek anlamıyla değerli olan deneyimin yapıtla fiziki ortamda yüz yüze karşılaşma deneyimi olduğu sonucuna ulaşılmıştır. |
---|---|
ISSN: | 2147-4524 2147-4524 |
DOI: | 10.47998/ikad.1264654 |