İstanbul İlindekı̇ Üniversite Öğrencilerinin Kadına İlişkin “Namus” Anlayışı ile İlgili Tutumlarının ve İlişkili Faktörlerin Araştırılması

Öz: Bu çalışmada bir toplumun kültürel ve sosyal yapısının değişmesinde ve gelişmesinde rol oynayan en önemli dinamiklerinden biri olan üniversite öğrencilerinin, kadına ilişkin namus ile ilgili tutumlarının ve ilişkili faktörlerin incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırma tanımlayıcıkesitsel tiptedir. 2...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Published in:Akdeniz kadın çalışmaları ve toplumsal cinsiyet dergisi Vol. 6; no. 2; pp. 545 - 569
Main Authors: DOĞAN, Muzaffer Berna, ÇAVUŞ SOLMAZ, Yasemin, ÖZ⁹, Burcu, ERDOĞAN, Fatime, ÖZDOĞAN, Hatice
Format: Journal Article
Language:English
Published: 30-11-2023
Online Access:Get full text
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:Öz: Bu çalışmada bir toplumun kültürel ve sosyal yapısının değişmesinde ve gelişmesinde rol oynayan en önemli dinamiklerinden biri olan üniversite öğrencilerinin, kadına ilişkin namus ile ilgili tutumlarının ve ilişkili faktörlerin incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırma tanımlayıcıkesitsel tiptedir. 200 üniversite öğrencisi araştırmanın örneklemini oluşturmuştur. Çalışma verileri, öğrencilerin tanıtıcı özelliklerini içeren Kişisel Bilgi Formu ve Kadına İlişkin Namus Anlayışı Tutum Ölçeği” (KİNATÖ) ile toplanmıştır. Öğrencilerin yaş ortalaması 20,98±1,80, %69,5’i (n=139) kadın, %30,5’i (n=61) erkek, %62’si (n=124) sağlık ile ilgili bölümlerde okumaktadır. Genel olarak erkek öğrencilerin, imam hatip lisesinden mezun olmuş, sayısal ile ilgili bölümlerde okuyan, annesi okur-yazar olmayan, köyde doğan, babası okur-yazar olmayan, Güneydoğu ve Doğu Anadolu bölgesinde doğan öğrencilerin namus ile ilgili geleneksel bir bakış açısında sahip olduğu görülmüştür. Bu çalışmada ailenin, cinsiyetin, kırsal bölgede doğmanın ve yaşamanın, eğitimin namus algısı üzerinde etkili olduğu görülmektedir. Tüm eğitim aşamalarında, sosyal medya ve iletişim araçlarında, vaaz ve hutbelerde toplumsal cinsiyet rolleri, kadın-erkek eşitliği, hukuki düzenlemeler ile ilgili bilgilendirmelerin gerçekleştirilmesi sağlanabilir. Konunun kök nedenlerinin ve önlemlerin belirlenmesi açısından farklı sosyal çevreye sahip geniş kitlelerle gerçekleştirilecek projelerin, araştırmaların gerçekleştirilmesi desteklenmelidir. Abstract: The study was conducted to determine the attitudes of university students, who are one of the most important dynamics that play a role in the change and development of the cultural and social structure of a society, regarding honor towards women and related factors. The research is descriptive-cross-sectional. 200 university students formed the sample of the research. The data of the study were collected with the Personal Information Form, which includes the descriptive characteristics of the students, and the “Attitude Scale for the Women-Related Conception of ‘Honor’” (ASWRCH). The mean age of the students was 20.98±1.80, 69.5% (n=139) female, 30.5% (n=61) male, 62% (n=124) studying health. Male students, who graduated from imam hatip high school, studied in the departments related to numeracy, whose mother was illiterate, who were born in a village, whose father was illiterate, who were born in the Southeastern and Eastern Anatolia regions, have a traditional point of view regarding honor. It is seen that family, gender, being born and living in a rural area, education have an impact on the perception of honor. For a systematic mentality change, it can be ensured that information on gender roles, equality between women and men and legal regulations can be provided in all educational stages, in the social media and communication tools and sermons. In order to determine the root causes of the issue and measures, projects and researches should be carried out with large audiences with different social environments
ISSN:2636-7998
2636-7998
DOI:10.33708/ktc.1281001