Milli Eğitim Bakanlığı Okullarında İstihdam Edilen Öğretmenlerin Performans Değerlendirme Kriterlerine İlişkin Algıları: Niğde İli Örneği
Eğitim ve öğretim devletlerin sunması gereken önemli kamu hizmetlerinden biridir. Bu hizmetin etkinliğini ve verimliliğini belirleyen beşerî unsurlardan biri öğretmenlerdir. Türkiye’de Millî Eğitim Bakanlığı (MEB) bünyesinde, öğretmenlerin performansını ölçebilmek için çeşitli kriterler geliştirilmi...
Saved in:
Published in: | Afyon Kocatepe Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi dergisi |
---|---|
Main Authors: | , |
Format: | Journal Article |
Language: | Turkish |
Published: |
24-05-2023
|
Online Access: | Get full text |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Summary: | Eğitim ve öğretim devletlerin sunması gereken önemli kamu hizmetlerinden biridir. Bu hizmetin etkinliğini ve verimliliğini belirleyen beşerî unsurlardan biri öğretmenlerdir. Türkiye’de Millî Eğitim Bakanlığı (MEB) bünyesinde, öğretmenlerin performansını ölçebilmek için çeşitli kriterler geliştirilmiş ve zaman zaman pilot çalışmalar yapılmıştır. Bu çalışma, MEB bünyesindeki okullarda bireysel performans değerlendirmenin gerekliliğiyle, değerlendirme kriterlerinin performans değerlendirme sürecindeki etkisine ilişkin öğretmen algılarını ölçmeyi amaçlamaktadır. Çalışmada MEB Teftiş Kurulu tarafından 2005’te hazırlan “Öğretmen Performans Değerlendirme Form”larından derlenerek oluşturulan anketler kullanılmıştır. Örneklem olarak Niğde’deki devlet okullarında görev yapan öğretmenler seçilmiştir. Anket formlarından elde edilen verilerin analizinde betimsel istatistikler ve non-parametrik testler kullanılmıştır. Elde edilen bulgular doğrultusunda performans değerlendirmesi, öğretmenler tarafından gerekli görülmekte ve çoklu değerlendirme sürecinde öz değerlendirmenin ve kurum içi değerlendirmenin (zümre öğretmenleri hariç) daha etkin olduğu kanaati ortaya çıkmıştır. Ayrıca performans değerlendirme kriterlerinin etkin performans ölçümü için yeterli olduğu algısı hâkimdir. Hipotez testleri sonucunda yaşa ve kurumda üstlenilen görevlere göre algı düzeylerine ilişkin farklılıklar dikkat çekmiştir.
Education and training is one of the important public services that states should provide. One of the human factors that determine the effectiveness and efficiency of this service is teachers. Various criteria have been developed and plot studies have been carried out to measure the performance of teachers working in the Ministry of National Education. This study aims to measure teacher perceptions regarding the necessity of individual performance evaluation and the effect of evaluation criteria on the performance evaluation process in schools under the Ministry. In order to measure perceptions in the study, questionnaires compiled from the "Teacher Performance Evaluation Form" prepared by the Ministry Inspection Board in 2005 were used. As a sample, teachers working in public schools in Niğde were selected. In the analysis of the data obtained from the questionnaire forms, descriptive statistics and non-parametric tests were used. As a result, performance evaluation was deemed necessary by the teachers and it was concluded that self-evaluation and in-house evaluation (except for group teachers) are more effective in the multiple evaluation process. In addition, there is a perception that performance evaluation criteria are sufficient for effective performance measurement. As a result of hypothesis tests, differences in perception levels according to age and duties undertaken in the institution draw attention. |
---|---|
ISSN: | 1302-1966 |
DOI: | 10.33707/akuiibfd.1278770 |