Müşterek Râvi Teorisi ve Tenkidi, Fatma Kızıl, 2. baskı, Ankara: Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları, 2019, 543 sayfa
Oryantalistlerin hadisleri tarihlendirmek için geliştirdikleri metotlardan biri müşterek râvi teorisi olmuştur. Bu çalışmada söz konusu teoriyi detaylı bir şekilde inceleyen ilk ve öncü bir eser ile ilgili detaylı bilgi verilecektir. Bu yazıda incelenecek olan Müşterek Râvi Teorisi ve Tenkidi adlı e...
Saved in:
Published in: | BEÜ İlahiyat Fakültesi Dergisi Vol. 9; no. 1; pp. 217 - 226 |
---|---|
Main Author: | |
Format: | Journal Article |
Language: | English |
Published: |
15-06-2022
|
Online Access: | Get full text |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Summary: | Oryantalistlerin hadisleri tarihlendirmek için geliştirdikleri metotlardan biri müşterek râvi teorisi olmuştur. Bu çalışmada söz konusu teoriyi detaylı bir şekilde inceleyen ilk ve öncü bir eser ile ilgili detaylı bilgi verilecektir. Bu yazıda incelenecek olan Müşterek Râvi Teorisi ve Tenkidi adlı eser Fatma Kızıl’ın 2011 yılında tamamladığı doktora tezinin gözden geçirilerek yayımlanmış halidir. Yakın bir tarihte, 2019 yılında ikinci basımı yapılan eserin gerek ortaya konan temel iddia ve tespitler bakımından gerekse yöntem ve üslup açısından güncelliğini ve orijinalliğini koruduğu aşikârdır. Yazar bu eserde, oryantalist paradigmadan hareketle gayr-i müslim Batılıların ileri sürdüğü bir teoriyi klasik İslâmî paradigmadan hareketle Doğulu bir Müslüman bakış açısıyla ele alıp uygulamış ve neticelerin hadislerin lehine farklılaştığını göstererek konunun bilimsel gerçeklikten öte bir bakış açısı meselesi olduğunu kanıtlamıştır.
Western scholars claimed that the isnad system was generally doubtful and that hadith criticism based on examination of isnads would not be able to detect false traditions. This assumption lead many discussions of the origin and the reliability of isnads. Schach and, following him, Juynboll assumed that many hadiths were not transmitted with a single isnad but rather with several or mant isnad variants that often had a common transmitter. They identified this common link as the originator or fabricator of the hadith in question. Thus, the common link phenomenon and isnad analysis appeared to be a suitable method to establish the date and the place of origin of the hadith. This important theory of common link is examined in the book named, ‘Common link theory and its Criticism’ by Fatma Kızıl. In this article, I gave a presentation on the book. Kızıl argued that there is two divergent paradigm and labelled them as ‘Clasiccal Islamic Paradigm’ and ‘Orientalist Paradigm’. She summarized the history of the common link theory and its way of practice. Then she examined and tested the common link theory from the perspective of classical Islamic paradigm and concluded new judgement unlike Western Hadith scholars. It was seen that Kızıl’s book is groundbreaking study which has a critique of the common link theory and a new theory of paradigm. |
---|---|
ISSN: | 2148-3728 |
DOI: | 10.33460/beuifd.1114368 |