Eğitim Kararlarını Etkileyen Etkenler: Bir Sistematik Derleme Çalışması

Bu araştırmanın amacı bireylerin eğitim kararlarını etkileyen etkenlere ilişkin Türkiye’de yapılmış çalışmaların değerlendirilmesidir. Sistematik derleme yöntemi kullanılarak gerçekleştirilen bu araştırmada 2013-2023 yılları arasında ULAKBIM, Google Scholar, ERIC, Web of Science, Scopus gibi indeks...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Published in:Eğitim Bilimleri Fakültesi dergisi
Main Authors: GÜNBEY, Melike, ERİÇOK, Barış, KARA, Eray
Format: Journal Article
Language:English
Published: 08-02-2024
Online Access:Get full text
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:Bu araştırmanın amacı bireylerin eğitim kararlarını etkileyen etkenlere ilişkin Türkiye’de yapılmış çalışmaların değerlendirilmesidir. Sistematik derleme yöntemi kullanılarak gerçekleştirilen bu araştırmada 2013-2023 yılları arasında ULAKBIM, Google Scholar, ERIC, Web of Science, Scopus gibi indeks ve veri tabanlarında çalışma başlığı ile ilişkili kelimeler ve çeşitli ölçütler kullanılarak ortaya çıkan çalışmalar üzerinden tarama yapılmıştır. Sistematik derleme araştırmalarında yanlılığı azaltmak için her aşamada PRISMA kontrol listesinden yararlanılmıştır. Yapılan tarama sonucu 30 araştırma bu çalışmanın kapsamına alınmıştır. Bu araştırmalar elde ettikleri bulgular üzerinden sistematik bir biçimde çözümlenmiştir. Elde edilen bulgular bireylerin eğitim kararlarını etkileyen etkenlerin sosyo-kültürel, mesleki, bireysel ve çevresel temaları altında toplandığını göstermektedir. Sosyo-kültürel etkenlere ilişkin bulgular; anne babanın eğitim düzeyi, ailenin yıllık geliri, hanedeki kişi ve öğrenci sayısı, ailenin yaşadığı yer, kamudan eğitime ayrılan pay, çocuğun devam ettiği okul türü; mesleki etkenlere ilişkin bulgular; kişisel ve mesleki gelişim, akademik kariyer ve araştırma becerileri kazanma ve ekonomik getirisi; bireysel etkenlere ilişkin bulgular; eğitim yatırımlarında kadınların daha fazla bütçe ayırması, eğitime ilişkin farkındalık ve akademik başarı; çevresel etkenlere ilişkin bulgular; üniversitenin ünü, sunduğu olanaklar, diğer kurumlarla ilişkileri, akademik kadrosunun niteliği ve şehrin sahip olduğu fırsatların eğitim kararlarını etkileyen etkenler olduğunu ortaya koymaktadır. Bireylerin eğitim kararlarını etkileyen etkenleri belirlemek için daha fazla çalışmaya gereksinim olduğu düşünülmektedir. The aim of this research is to assess the studies carried out in Turkey regarding the factors influencing individuals' educational decisions. A systematic review was conducted, searching for relevant studies using keywords related to the study title and various criteria in databases such as ULAKBIM, Google Scholar, ERIC, the Web of Science, and Scopus between 2013 and 2023. The PRISMA checklist was used at every stage to minimize bias in the systematic review. After scanning, 30 studies were included in this research and systematically analyzed based on their findings. The outcomes show that the factors affecting educational decisions are categorized under socio-cultural, occupational, individual, and environmental themes. Socio-cultural factors include the education level of parents, annual family income, number of people and students in the household, place of residence, public education share, and type of school. Occupational factors consist of personal and professional development, academic career and research skills acquisition, and economic return. Individual factors include women allocating more budgets to education investments, awareness of education, and academic success. Environmental factors encompass the university's reputation, opportunities, relations with other institutions, quality of academic staff, and city opportunities. More studies are required to identify the factors influencing individuals' educational decisions.
ISSN:1301-3718
DOI:10.30964/auebfd.1275386