Fen ve Teknoloji, Matematik ve Sınıf Öğretmenlerinin Sahip Oldukları Matematik ve Matematik Eğitimi Değerlerinin Farklı Değişkenler Açısından İncelenmesi

Sosyal bilimlerin tersine, matematik birçok kişi tarafından değer içermeyen bir alan olarak görülmektedir. Öğretme ve öğrenme üzerine farklı teoriler matematiğin kendi değerlerine sahip olduğuna dair yeni ufuklar açmıştır. Genel olarak literatürde değerler üç kategoride sınıflandırılmaktadır: Genel...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Published in:Değerler Eğitimi Dergisi (DED) Vol. 6; no. 16; pp. 93 - 112
Main Authors: Bıçak,Bayram, Durmuş,Soner, Çakır,Salih
Format: Journal Article
Language:English
Turkish
Published: Ensar Vakfı 01-12-2008
Ensar Nesriyat Ticaret A.S
Subjects:
Online Access:Get full text
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:Sosyal bilimlerin tersine, matematik birçok kişi tarafından değer içermeyen bir alan olarak görülmektedir. Öğretme ve öğrenme üzerine farklı teoriler matematiğin kendi değerlerine sahip olduğuna dair yeni ufuklar açmıştır. Genel olarak literatürde değerler üç kategoride sınıflandırılmaktadır: Genel eğitsel değerler, matematiksel değerler (rasyonalizm/objektivizm, kontrol/ilerleme, açıklık/gizlilik) ve matematik eğitimi değerleri (doğruluk/açıklık, tutarlık, yararcılık, etkili organizasyon, eğlence, esneklik, açık fikirlilik, kalıcılık, sistematik çalışma). Bu değerler gizli veya açık bir şekilde matematik derslerinde gözlenebilmektedir. Öğretmenler bilerek veya bilmeyerek bu değerleri öğrencilerine yansıtırlar. Bu çalışmanın amacı, bahsedilen değerleri iki ana kategoride (pozitivist-nesnel, oluşturmacı-öznel) sınıflandırarak bu kategorilerdeki değerleri belirleyici bir matematik değerler ölçeği kullanarak ilköğretim öğretmenlerinin sahip olduğu değerleri ortaya çıkarmaktır. Bu amaçla araştırmacıların başka bir çalışmada öğretmen adaylarına uyguladıkları 34 maddelik 5’li Likert fomıatmdaki ölçek, öğretmenler hakkında farklı bilgileri de içerek şekilde yeniden düzenlenmiştir. Milli Eğitim Bakanlığı bünyesinde görev yapan sınıf öğretmenlerinden, matematik öğretmenlerinden ve fen ve teknoloji öğretmenlerinden olmak üzere toplam 194 katılımcıya bu yeni ölçek uygulanmıştır. Faktör analizleri sonucunda madde sayısı 34’ten 24 maddeye indirgenmiştir. Bazı demografik değişkenler açısından karşılaştırmalar yapıldığında cinsiyet değişkeni açısından erkek öğretmenlerin pozitivist değerler açısından bayan öğretmenlere göre anlamlı bir farklılık gösterdiği gözlenmiştir.
ISSN:1303-880X
2667-7504