Assessment of the quality of woman-centred midwifery care from the mothers’ perspective: A structural analysis of cross-sectional survey data

Development and psychometric evaluation of a multidimensional model and assessment scales measuring core aspects of the quality of woman-centred midwifery care processes in Germany. 201 women, who received midwifery care during their pregnancy in 2018, were enrolled 6 to 18 months after birth. Data...

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Published in:Zeitschrift für Evidenz, Fortbildung und Qualität im Gesundheitswesen Vol. 166; pp. 8 - 17
Main Authors: Schulz, Anja Alexandra, Wirtz, Markus Antonius
Format: Journal Article
Language:English
Published: Netherlands Elsevier GmbH 01-11-2021
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Description
Summary:Development and psychometric evaluation of a multidimensional model and assessment scales measuring core aspects of the quality of woman-centred midwifery care processes in Germany. 201 women, who received midwifery care during their pregnancy in 2018, were enrolled 6 to 18 months after birth. Data were assessed in a retrospective cross-sectional survey in Germany. Established scales that are used in health care were adapted to the context of woman-centred midwifery care: Shared Decision-Making (SDM-Q-9-M), Empathy (CARE-M), Internal Team Participation (TEAM-M) and Professional Competence (PC-M). Confirmatory factor analyses were adapted to prove (a) the homogeneity of the single scales and (b) the multidimensional structure of the entire item pool. Appropriate to good model fit was confirmed for both the single assessments (CFI ≥ .96; SRMR ≤ .032) and the multidimensional model (CFI=.96; SRMR=.049). Minor model modifications reflecting local item dependencies had to be considered for the scales SDM-Q-9-M, TEAM-M, and PC-M. For the CARE-M scale, Participatory Communication proved to be a separate, second structural component. Shared Decision-Making, Empathy, Internal Team Participation, and Professional Competence constitute core components of woman-centred midwifery care processes. A multi-dimensional assessment is now available measuring women's experiences with midwifery care. The assessment provides an essential component to master the complex challenge of measuring the quality of midwifery care inside and outside the hospital by means of a standardised and validated assessment. Entwicklung und psychometrische Evaluation eines multidimensionalen Modells und von Skalen zur Erhebung zentraler Merkmale der Prozessqualität der frauenzentrierten Hebammenversorgung in Deutschland aus Perspektive der Mütter. 201 Mütter, die während der Schwangerschaft im Jahr 2018 Hebammenleistungen in Anspruch genommen hatten, wurden 6 bis 18 Monate nach der Geburt in die Studie aufgenommen. Die Daten wurden im Rahmen einer retrospektiven Querschnitterhebung in Deutschland erhoben. Etablierte Skalen, die in der Gesundheitsversorgung Verwendung finden, wurden an den Kontext der frauenzentrierten Hebammenversorgung angepasst: Shared Decision-Making (SDM-Q-9-M), Empathie (CARE-M), interne Teambeteiligung (TEAM-M) und Professionelle Kompetenz (PC-M). Die Homogenität der einzelnen Skalen und die multidimensionale Struktur des gesamten Item-Pools wurden mittels konfirmatorischer Faktorenanalysen analysiert. Sowohl für die einzelnen Skalen (CFI ≥ .96; SRMR ≤ .032) als auch für das multidimensionale Modell (CFI=.96; SRMR=.049) zeigte sich ein angemessener bis guter Modellfit. Geringfügige Modellmodifikationen, die lokale Itemabhängigkeiten widerspiegeln, mussten für die Skalen SDM-Q-9-M, TEAM-M und PC-M berücksichtigt werden. Für die Skala CARE-M erwies sich die Partizipative Kommunikation als separate zweite Strukturkomponente. Shared Decision-Making, Empathie, interne Teamarbeit sowie professionelle Kompetenz stellen Kernkomponenten der frauenzentrierten Hebammenversorgung dar. Ein multidimensionales Assessment ist nun verfügbar, das die Erfahrungen von Frauen in der Hebammenversorgung erfasst. Das Assessment stellt einen wesentlichen Baustein dar, um der komplexen Herausforderung einer standardisierten und validierten Messung der Qualität der Hebammenbetreuung innerhalb und außerhalb des klinischen Kontextes zu begegnen.
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ISSN:1865-9217
2212-0289
DOI:10.1016/j.zefq.2021.07.006