Ortaokul Türkçe Ders Kitaplarında Yer Alan Öykülerdeki Karakter Özelliklerinin İncelenmesi

Ders kitaplarındaki öykülerde yer alan karakterler, çocukların öykünmelerine, özdeşim kurabilmelerine ve yeni arkadaşlıklar edinmelerine olanak tanıyarak etkin birer öğrenme ortamı oluştururlar. Bu bağlamda, öykü metinlerindeki karakter özellikleri, çocukların kişilik gelişimi için son derece önemli...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Published in:Ana Dili Egitimi Dergisi Vol. 5; no. 2; p. 336
Main Authors: KARAGÜL, Sedat, İNCE SAMUR, Ayşe Özgül
Format: Journal Article
Language:English
Published: Mehmet KURUDAYIOĞLU 26-04-2017
Subjects:
Online Access:Get full text
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:Ders kitaplarındaki öykülerde yer alan karakterler, çocukların öykünmelerine, özdeşim kurabilmelerine ve yeni arkadaşlıklar edinmelerine olanak tanıyarak etkin birer öğrenme ortamı oluştururlar. Bu bağlamda, öykü metinlerindeki karakter özellikleri, çocukların kişilik gelişimi için son derece önemlidir. Buna göre Türkçe ders kitaplarındaki karakter özelliklerinin bilimsel bir anlayışla incelenmesi önemli bir gerekliliktir. Bu çalışmada, Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları tarafından hazırlanan 5., 6., 7. ve 8. sınıf Türkçe ders kitaplarında bulunan öykü metinlerindeki karakter özellikleri, Sever (2013) tarafından belirlenen “karakter özellikleri sınıflaması”na göre içerik analizi yöntemi kullanılarak incelenmiştir. İnceleme sonucunda Türkçe ders kitaplarında yer alan öykülerdeki karakterlerin açık, kapalı, devingen ve durağan olma durumları belirlenmiş ve karakter özelliklerinin frekans ve yüzde değerleri hesaplanıp tablolaştırılmıştır. Çalışmanın sonucunda, Türkçe ders kitabında yer alan öykülerdeki karakterlerin büyük çoğunluğunun “kapalı” ve “durağan” oldukları belirlenmiştir. Öykülerin çoğunda “açık” ve “devingen” özelliğe sahip herhangi bir karaktere yer verilmediği görülmüştür.
ISSN:2147-6020
2147-6020
DOI:10.16916/aded.292946