Liderlik yönelimlerinin çatışma çözme stratejileri üzerindeki etkisi

Amaç – Bu araştırmanın amacı, otel işletmeleri yöneticilerinin liderlik biçimlerinin göreve ve insana dönük oluşunun çatışma çözme stratejisi seçimleri konusundaki yaklaşımları üzerinde etkisi olup olmadığını belirlenmesidir. Yöntem – Araştırma evrenini Orta ve Doğu Karadeniz Bölgesinde yer alan 4 v...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Published in:İşletme Araştırmaları Dergisi Vol. 12; no. 4; pp. 3930 - 3946
Main Authors: Öztürk Çiftci,Didem, Erkanlı,Hülya
Format: Journal Article
Language:English
Turkish
Published: İSADER 29-12-2020
Subjects:
Online Access:Get full text
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:Amaç – Bu araştırmanın amacı, otel işletmeleri yöneticilerinin liderlik biçimlerinin göreve ve insana dönük oluşunun çatışma çözme stratejisi seçimleri konusundaki yaklaşımları üzerinde etkisi olup olmadığını belirlenmesidir. Yöntem – Araştırma evrenini Orta ve Doğu Karadeniz Bölgesinde yer alan 4 ve 5 yıldızlı otel işletmelerinde yönetici pozisyonunda çalışanlar oluşturmaktadır. Araştırma verileri Kasım 2016- Mart 2017 tarihleri arasında, katılımcıların demografik özelliklerine ilişkin verilerin elde edilmesi amacıyla oluşturulmuş sorular ile liderlik yönelimleri ve çatışma çözme yaklaşımlarını belirlemeye ilişkin ölçeklerin yer aldığı anket formları aracılığı ile toplanmıştır. Elde edilen veriler, betimleyici istatistikler, korelasyon ve çoklu doğrusal regresyon analizleri ile değerlendirilmiştir. Bulgular – Elde edilen bulgular, yöneticilerin göreve ve insana odaklı liderlik davranış biçimlerinin birlikte, çatışma çözme yöntemlerinden bütünleştirme, ödün verme, kaçınma ve uzlaşma boyutları üzerinde anlamlı bir etkisinin olduğunu, bununla birlikte hükmetme boyutları üzerinde anlamlı bir etkisinin olmadığını göstermektedir. Tartışma – Araştırma bulguları, göreve ve insana odaklı liderlik şeklinde ele alınan lider davranış biçimlerinin, çatışma çözme yöntemlerinden bütünleştirme, ödün verme, kaçınma ve uzlaşma stratejileri üzerinde anlamlı bir etkisinin olduğunu ortaya koymaktadır. Araştırma bulguları ayrıca söz konusu etkilerin göreli sıralamasında bütünleştirme, hükmetme ve uzlaşma stratejilerinin seçiminde göreve odaklı liderlik davranışının; ödün verme stratejisinin seçiminde ise insana odaklı davranış biçiminin ilk sırada yer aldığını göstermektedir. Turizm sektörü gibi, müşterilerin çalışanlarla birebir ve çoğu zaman yüz yüze iletişim içinde olduğu sektörlerde, çalışanların içinde bulunduğu çatışma süreçlerinin çözüme kavuşturulmamasının olumsuz etkileri doğrudan hissedilmektedir. Bu nedenle çatışmanın olumsuz etkilerini en az düzeye indirgeyecek ve örgütsel yapıya uygun doğru stratejilerin seçiminde etkili olan unsurlardan birinin belirlenmiş olmasının, bu işletmeler açısından örgütsel çıktıları olumlu etkilemesi beklenmektedir.
ISSN:1309-0712
DOI:10.20491/isarder.2020.1081