OKUL ÖNCESİ DÖNEMDE ÇOCUĞU OLAN ANNELERİN İSTİSMAR FARKINDALIK DÜZEYLERİNİN ÖRSELENMİŞ ÇOCUKLUK YAŞANTILARI AÇISINDAN İNCELENMESİ
Çocuk istismarı, gerek dünyada gerekse ülkemizde önemli bir sorun olarak karşımıza çıkmaktadır. Ne yazık ki istismar vakalarının birçoğu çocukların ebeveynleri tarafından gerçekleştirilmektedir. Ebeveynler bazen bilerek bazen de bilmeyerek çocuklarını istismar edebilmektedir. Oysa gelecek nesillerin...
Saved in:
Published in: | İnönü Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksek Okulu Dergisi Vol. 8; no. 2; pp. 321 - 335 |
---|---|
Main Authors: | , |
Format: | Journal Article |
Language: | English |
Published: |
İnönü Üniversitesi
21-06-2020
|
Subjects: | |
Online Access: | Get full text |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Summary: | Çocuk istismarı, gerek dünyada gerekse ülkemizde önemli bir sorun olarak karşımıza çıkmaktadır. Ne yazık ki istismar vakalarının birçoğu çocukların ebeveynleri tarafından gerçekleştirilmektedir. Ebeveynler bazen bilerek bazen de bilmeyerek çocuklarını istismar edebilmektedir. Oysa gelecek nesillerin korunması, toplumların sağlıklı bir şekilde gelişebilmesi için çocuğun bakımı ve korunmasından sorumlu olan ailenin çocuk istismarı konusunda bilinçli olması gerekmektedir. Bu düşünceden hareketle araştırmada okul öncesi dönemde çocuğu olan annelerin istismar farkındalık düzeylerinin örselenmiş çocukluk yaşantıları ile bazı değişkenler açısından incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın örneklemini, çocuğu Gümüşhane il merkezinde bulunan özel bir okul öncesi eğitim kurumuna devam eden toplam 252 anne oluşturmuştur. Araştırma verileri “Kişisel Bilgi Formu”, “İstismar Farkındalık Ölçeği Ebeveyn Formu” ve “Çocukluk Dönemi Örselenme Yaşantıları Ölçeği” ile toplanmıştır. Toplanan veriler Mann Whitney U testi, Kruskal Wallis H testi ve Spearman Korelasyon testi ile analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda annelerin istismar farkındalık düzeylerinde yaş, öğrenim durumu, eş öğrenim durumu, çocuğun doğum sırası ve anaokuluna devam etme süresi değişkeninin anlamlı bir farklılığa neden olduğu belirlenmiştir. İstismar Farkındalık Ölçeği Ebeveyn Formu ile Çocukluk Dönemi Örselenme Yaşantıları Ölçeği’nin tüm alt boyutları arasında anlamlı bir ilişki olduğu bulunmuştur.
Child abuse emerges as an important problem both in the world and in our country. Unfortunately, most of the abuse cases are carried out by the parents of the children. Parents exploit their children sometimes intensionally and sometimes unintensionally. However, the family responsible for the care and protection of the child should be conscious about child abuse in order to protect future generations and develop a healthy society. Based on this idea, it has been aimed to investigate the abuse awareness levels of mothers with children in the preschool period in terms of their abused childhood experiences and some variables. The study group of the research is consisted of a total of 252 mothers whose children attend a private preschool education institution located in the city center of Gümüşhane. The research data have been collected with "Personal Information Form", "Abuse Awareness Scale Parent Form" and "Childhood Trauma Scale". The collected data have been analyzed by Mann Whitney U test, Kruskal Wallis H test and Spearman Correlation test. As the result of the research; age, education level, partner education level, child’s order of birth and duration of the kindergarten attendment have been determined to cause a significant difference in the level of awareness of the mothers. It has been found that there is a significant relationship between the Abuse Awareness Scale Parent Form and all sub-dimensions of Childhood Trauma Scale. |
---|---|
ISSN: | 2147-7892 2147-7892 |
DOI: | 10.33715/inonusaglik.724662 |