Examination of Secondary School Turkish Lesson Textbooks in Terms of Traditional Children s Games

In this research in qualitative model, it is aimed to examine the secondary school Turkish textbooks prepared within the framework of the Turkish Lesson Curriculum, which was renewed in 2017 and is still in force with various updates, in terms of including traditional children's games. In this...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Published in:Necmettin Erbakan Üniversitesi Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi dergisi
Main Authors: ÖZTÜRK, İsmail Yavuz, SAY, Serkan
Format: Journal Article
Language:English
Published: 29-10-2023
Online Access:Get full text
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:In this research in qualitative model, it is aimed to examine the secondary school Turkish textbooks prepared within the framework of the Turkish Lesson Curriculum, which was renewed in 2017 and is still in force with various updates, in terms of including traditional children's games. In this context, secondary school Turkish textbooks published by the Ministry of National Education, which have been decided to be taught by the Board of Education since the 2017-2018 academic year, are the study objects of the research. The textbooks mentioned within the scope of the document analysis method were subjected to descriptive analysis separately by three different field experts in terms of including traditional children's games. Since the preferences in determining the contents of traditional children's games are subjective, Miles and Huberman's (2016) reliability formula was used in order to ensure unity among the three researchers and to increase the coding reliability, and the reliability of the research was found to be 0.87 at the end of the calculation. At the end of this process, consensus among researchers was achieved. Based on the findings, it was concluded that the textbooks were insufficient in terms of referring to traditional children's games, the games in the books did not comply with any standards or plans, the traditional games were included in the 5th grade textbooks at most, and very few and sloppy visuals were added. Suggestions for curriculum developers, textbook authors and teachers were presented at the end of the study. It is thought that the data and results obtained from the research will contribute to the researchers working in the fields of folklore and Turkish education in terms of presenting data. Nitel modeldeki bu araştırma ile 2017 yılında yenilenen ve hâlen çeşitli güncellemelerle yürürlükte olan Türkçe Dersi Öğretim Programı çerçevesinde hazırlanmış ortaokul Türkçe ders kitaplarının geleneksel çocuk oyunlarına yer verme yönüyle incelenmesi amaçlanmaktadır. Bu kapsamda 2017-2018 eğitim-öğretim yılından bu yana okutulmasına Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığınca karar verilen, Millî Eğitim Bakanlığı tarafından yayımlanmış ortaokul Türkçe ders kitapları araştırmanın çalışma nesnelerini oluşturmaktadır. Doküman incelemesi yöntemi kapsamında bahsi geçen ders kitapları, geleneksel çocuk oyunlarına yer verme açısından üç ayrı alan uzmanı tarafından ayrı ayrı betimsel analize tabi tutulmuştur. Geleneksel çocuk oyunlarıyla ilgili içeriklerin belirlenmesindeki tercihlerin öznel olması nedeniyle üç araştırmacı arasında birliği sağlamak ve kodlama güvenirliğini artırmak adına Miles ve Huberman’ın (2016) güvenirlik formülü kullanılmış olup hesaplamanın sonunda araştırmanın güvenirliği 0,87 bulunmuştur. Bu sürecin sonunda, araştırmacılar arası görüş birliği sağlanmıştır. Elde edilen bulgulara dayalı olarak ders kitaplarının geleneksel çocuk oyunlarına gönderimde bulunma açısından yetersiz olduğu, kitaplarda geçen oyunların herhangi bir standart veya plana uygun olmadığı, geleneksel oyunlara en fazla 5. sınıf ders kitaplarında yer verildiği, konuyla ilgili çok az ve özensiz görsellerin eklendiği sonuçlarına ulaşılmıştır. Çalışmanın sonunda öğretim programı hazırlayıcıları, ders kitabı yazarları ve öğretmenlere yönelik öneriler sunulmuştur. Araştırmayla elde edilen veri ve varılan sonuçların halk bilimi ve Türkçe eğitimi alanlarında çalışma yapan araştırmacılara veri sunma yönüyle katkı sağlayacağı düşünülmektedir.
ISSN:2687-1750
2687-1750
DOI:10.38151/akef.2023.96