HAFIZLIK VE BEYİN
Son yılların yükselen değerlerinden biri olan Nörofizyolojik Öğrenme ya da diğer adıyla Beyin Temelli Öğrenme pek çok araştırmaya konu olmuştur. Bu araştırmaların bazılarında, beyin temelli öğrenmenin alt yapısını oluşturan bilişsel becerilerin ve duygusal durumların incelenmesi hedeflenir. Hafızlık...
Saved in:
Published in: | Celal Bayar Üniversitesi sosyal bilimler dergisi Vol. 17; no. 3; pp. 373 - 382 |
---|---|
Main Authors: | , , , , |
Format: | Journal Article |
Language: | Turkish |
Published: |
Celal Bayar Üniversitesi
30-09-2019
|
Subjects: | |
Online Access: | Get full text |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Summary: | Son yılların yükselen değerlerinden biri olan Nörofizyolojik
Öğrenme ya da diğer adıyla Beyin Temelli Öğrenme pek çok
araştırmaya konu olmuştur. Bu araştırmaların bazılarında, beyin
temelli öğrenmenin alt yapısını oluşturan bilişsel becerilerin ve
duygusal durumların incelenmesi hedeflenir. Hafızlık Kur’an-ı Kerim’in
tamamının ezberlenmesidir. Bizim çalışmamızda, hafızlık eğitiminin
beyin üzerindeki ve beynin alt yapısının hafızlık üzerindeki etkisi
incelendi. Amacımız, temel örgün öğretimi ve hafızlık eğitimi alan
öğrencilerin aşağıdaki parametreler bakımından incelemek ve
arasındaki ilişkileri analiz etmektir. Bu parametreler; Sürekli dikkat
(COG), Seçici dikkat (SIGNAL), Muhakeme yeteneği (SPM), Görsel
hafıza (TAVTMB), Tepki hızı-kalitesi (DT) gibi bilişsel yetenekler ile
duygusal durumlar (CDI-ÇABTÖ)dır. Bilgisayarlı Viyana Test
Sisteminde bulunan DT, SPM, COG, SIGNAL, TAVTMB testleri
uygulanarak tepki verme hızı-kalitesi, nonverbal zekâ, sürekli dikkat ve
seçici dikkatleri ölçüldü ve yine duygusal durumları anksiyete ve depresyon ölçekleri (ÇABTÖ ve CDI) ile değerlendirildi. Bulgular SPSS
istatistik programı ile analiz edildi. Hafızlık eğitimini
tamamlayanlarda eğitim sonrası DT, DT süre, SPM, SIGNAL süre ve
TAVTMB değerlerinin eğitim öncesine göre anlamlı olarak yükseldiği
saptandı (p<0,05). Sonuç olarak hafızlık eğitimi alan öğrencilerin
Kur’an-ı Kerim’i ezberleme sonrasında beynin kognitif becerilerinin
yükselmiş olduğu tespit edildi. Bu yükselmenin nörofizyolojik öğrenme
ile ilişkili olduğu ve hafızlık eğitiminin diğer bilişsel yeteneklere olumlu
etki gösterdiği düşünüldü. |
---|---|
ISSN: | 1304-4796 2146-2844 |
DOI: | 10.18026/cbayarsos.593819 |