The Effect of Proactive Classroom Management Training Program on Off-Task Behaviors of Students in Inclusive Classrooms
This study investigated the effect of classroom management training provided to teachers employed in inclusive primary school classrooms on students’ off-task behaviors. Study participants were composed of 18 teachers who taught special needs students in a primary school in the city center of Eskişe...
Saved in:
Published in: | Kastamonu eğitim dergisi Vol. 29; no. 4; pp. 149 - 158 |
---|---|
Main Authors: | , , , |
Format: | Journal Article |
Language: | English |
Published: |
Kastamonu Üniversitesi
30-11-2021
|
Subjects: | |
Online Access: | Get full text |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Summary: | This study investigated the effect of classroom management training provided to teachers employed in inclusive primary school classrooms on students’ off-task behaviors. Study participants were composed of 18 teachers who taught special needs students in a primary school in the city center of Eskişehir and their students. One-group pretest-posttest design was used in the study. Study data were collected with the Student Off-Task Behavior Observation Form developed by Güner-Yıldız and Elmas (2019) and the Classroom Management Knowledge Test developed by Güner (2010). Participating teachers were trained with the Proactive Classroom Management Training Program (PCMTP) followed by feedback on their classroom management practices based on observations regarding the implementation of the information provided during the PCMTP in their classrooms. The findings revealed that classroom management training with PCMTP and feedback on teachers’ classroom management skills increased their knowledge of effective classroom management strategies and reduced the off-task behaviors of students in their classrooms.
Bu çalışmada, kaynaştırma uygulaması yürütülen ilkokul sınıflarında çalışan sınıf öğretmenlerine verilen sınıf yönetimi eğitiminin öğrencilerin ders dışı davranışları üzerindeki etkisi incelenmiştir. Çalışmanın katılımcıları, Eskişehir il merkezinde bulunan devlete bağlı bir ilkokulda, sınıfında özel gereksinimli öğrenci bulunan 18 sınıf öğretmeni ve bu sınıflarda öğrenim gören öğrencilerdir. Çalışmada, tek grup ön test-son test desen kullanılmıştır. Araştırmanın verileri, Güner-Yıldız ve Elmas (2019) tarafından geliştirilen Ders Dışı Öğrenci Davranışları Gözlem Formu ve Güner (2010) tarafından geliştirilen Sınıf Yönetimi Bilgi Testi ile toplanmıştır. Katılımcı öğretmenlere Önleyici Sınıf Yönetimi Eğitim Programı (ÖSYEP) ile eğitim verilmiş; eğitimin ardından katılımcı öğretmenlerin sınıflarında ÖSYEP eğitimi sırasında verilen bilgilerin uygulanmasına yönelik gözlemler yapılarak sınıf öğretmenlerine sınıf yönetimi uygulamalarına ilişkin dönüt verilmiştir. Elde edilen bulgular, öğretmenlerin ÖSYEP ile sınıf yönetimi eğitimi ve sınıf yönetimleriyle ilgili dönüt almalarının etkili sınıf yönetimi stratejilerine ilişkin bilgilerini arttırdığını ve sınıflarındaki öğrencilerin ders dışı davranışlarını azalttığını ortaya koymuştur. |
---|---|
ISSN: | 2147-9844 2147-9844 |
DOI: | 10.24106/kefdergi.795410 |