Türk Beşlerinin seçili orkestra eserlerindeki 1. keman partilerinin incelenmesi
Osmanlı İmparatorluğu’nun son dönemlerindeki Batılılaşma Hareketi sonucunda saraya giren Çok Sesli Batı Müziği, Cumhuriyet’in 29 Ekim 1923 tarihinde ilan edilmesinden sonra Mustafa Kemal Atatürk’ün ülkeyi çağdaş uygarlık düzeyine çıkarmak için yaptığı yenilikler ile birlikte daha da gelişir. Müzik e...
Saved in:
Published in: | Balkan Müzik ve Sanat Dergisi Vol. 3; no. 1; pp. 15 - 36 |
---|---|
Main Author: | |
Format: | Journal Article |
Language: | English Turkish |
Published: |
Trakya Üniversitesi
15-04-2021
|
Subjects: | |
Online Access: | Get full text |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Summary: | Osmanlı İmparatorluğu’nun son dönemlerindeki Batılılaşma Hareketi sonucunda
saraya giren Çok Sesli Batı Müziği, Cumhuriyet’in 29 Ekim 1923 tarihinde ilan edilmesinden
sonra Mustafa Kemal Atatürk’ün ülkeyi çağdaş uygarlık düzeyine çıkarmak için yaptığı
yenilikler ile birlikte daha da gelişir. Müzik eğitimi için yurt dışına gönderilen ve Türk
Beşleri olarak adlandırılan beş Türk genci, dönemin çağdaş müzik kuramlarını ve
etkilendikleri sanatsal akımları Geleneksel Türk Müziği öğeleriyle birleştirerek Çağdaş Çok
Sesli Türk Müziği’ni yaratmayı amaçlamışlardır. Ortaya çıkan bu yeni müzik, farklı teknik
zorlukları da beraberinde getirmiştir.
Bu çalışmada, konservatuvarlarda eğitim gören keman öğrencilerinin, Türk
Beşleri’nin seçilmiş senfonik eserlerindeki 1. keman partilerini çalışırken karşılaşacakları
teknik problemler incelenmiş ve bu problemlerin çözülmesi için önerilerde bulunulurken
aynı zamanda klasik keman repertuarından seçilmiş olan destekleyici nitelikteki eserler
incelenerek çalışma önerisi olarak sunulmuştur.
Çalışmada, Devlet Senfoni Orkestraları’nın repertuarlarında bulunan, sıklıkla
seslendirdikleri; Ahmed Adnan Saygun’un Divertimento Op. 1, Hasan Ferid Alnar’ın Prelüd
ve İki Dans, Ulvi Cemal Erkin’in Köçekçe, Cemal Reşit Rey’in Enstantaneler ve Necil
Kazım Akses’in Itrî’nin Neva-Kâr’ı Üzerine Scherzo adlı senfonik eserlerinin 1. keman
partileri icracılık yönünden incelenmiştir |
---|---|
ISSN: | 2667-5439 2687-2064 |
DOI: | 10.47956/bmsd.893288 |