PISA 2003 sonuçlarına göre öğrenci ve sınıf özelliklerinin matematik okuryazarlığına ve problem çözme becerilerine etkisi

Uluslararası Öğrenci Basarı Belirleme Programı (PISA), 15 yas çocuklarının kazandığı bilgi ve beceriler üzerinde üç yıllık aralarla yapılan bir tarama çalısmasıdır. Çalısmada, Türkiye, Finlandiya ve Yunanistan'a ait PISA 2003 verileri kullanılarak, öğrencilerin matematik okuryazarlıklarına ve p...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Published in:Ilköğretim online Vol. 9; no. 2; pp. 668 - 678
Main Authors: AKYÜZ, Gözde, PALA, Nihat Mert
Format: Journal Article
Language:Turkish
Published: Öğretmen Eğitimi Akademisi-Maya Akademi 2010
Online Access:Get full text
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:Uluslararası Öğrenci Basarı Belirleme Programı (PISA), 15 yas çocuklarının kazandığı bilgi ve beceriler üzerinde üç yıllık aralarla yapılan bir tarama çalısmasıdır. Çalısmada, Türkiye, Finlandiya ve Yunanistan'a ait PISA 2003 verileri kullanılarak, öğrencilerin matematik okuryazarlıklarına ve problem çözme becerilerine etki eden öğrenci, aile ve sınıf ile ilgili faktörler arastırılmıs ve her bir ülke için yapısal esitlik modelleri kurularak karsılastırılmıstır. Mevcut durumun irdelenmesi, basarıyı etkileyen faktörlerin neler olduğunun tespit edilmesi, diğer ülkelerle karsılastırma çalısmalarının yapılması önemlidir. Çalısmada, PISA 2003 öğrenci anket verilerindeki değiskenlerle açımlayıcı faktör analizi yapıldıktan sonra LISREL ile doğrulayıcı faktör analizi yapılmıstır. Ülkelerin faktör analizi sonuçları birbirine paralel çıkmıs ve belirlenen örtük değiskenlerle yapısal esitlik modelleri kurulmustur. Programme for International Student Assessment (PISA) is a research study which is constructed over 15-year-old students' knowledge and abilities in every 3-year-period. In this present study, the factors related with student, family and class, which effect students' mathematical literacy and problem solving abilities, were investigated by using PISA 2003 data of Turkey, Finland and Greece and compared by constructing structural equation models for each country. Analysis of PISA data inform us about our students' achievement levels and help us to evaluate our education system. Investigating this situation, determining the factors affecting achievement, making comparisons with other countries is important. In this study, exploratory factor analysis was carried out by using the variables in PISA 2003 student questionnaire data and then confirmatory factor analysis was made by using LISREL 8.54. Structural equation models were constructed with the latent variables determined according to these results. .
Bibliography:TSOS
ISSN:1305-3515
1305-3515