Televizyon reklamlarının çocuk tüketiciler üzerine görsel etkilerinin bir incelemesi

Günümüzde reklâmlar, genç nüfusun yoğun olduğu ülkemizde, çocukları ve ergenleri ürünler hakkında bilgilendirmekten çok, abartılı öğeler kullanarak onları gereksiz ve sağlıksız tüketime yönlendirmektedir. Çünkü reklâmverenler, satışları artırmak amacıyla zaman zaman çocukların düşünsel ve fiziksel y...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Published in:Selçuk İletişim Vol. 6; no. 1; pp. 78 - 98
Main Authors: QUADIR ERSOY, Seher, AKAROĞLU, Gülriz
Format: Journal Article
Language:English
Published: Selçuk Üniversitesi 2009
Subjects:
Online Access:Get full text
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:Günümüzde reklâmlar, genç nüfusun yoğun olduğu ülkemizde, çocukları ve ergenleri ürünler hakkında bilgilendirmekten çok, abartılı öğeler kullanarak onları gereksiz ve sağlıksız tüketime yönlendirmektedir. Çünkü reklâmverenler, satışları artırmak amacıyla zaman zaman çocukların düşünsel ve fiziksel yapılarını olumsuz etkileyen, sürekli tüketime yönlendiren yanlış ve yanıltıcı bilgilendirme yapabilmektedirler. Böylece reklâmlar, çocukların taleplerini artırmakta ve onları bilinçsiz tüketiciler haline getirmektedir. Oysa ebeveynler tarafından reklâmlar eleştirilerek çocuklarında yeterli savunma mekanizmasının ve bilinçli tüketici kimliğinin geliştirilmesi gerekmektedir. Bu nedenle çocukların televizyon reklâmlarından etkilenme düzeyleri ve ebeveynlerinin tepkileri Konya il merkezindeki ilköğretim okullarında eğitimlerine devam eden 9-14 yaş grubundaki 1054 öğrenci üzerinde incelenmiştir. Reklâmların görsel öğeleri arasından yaşça küçük öğrencilerin markalara, televizyon izleme oranı yüksek olanların reklâmdaki oyunculara, sosyoekonomik düzeyi yüksek olanların tanıtılan ürüne, sosyoekonomik düzeyi düşük olanların ürünün rengine, kız öğrencilerin de ürünün rengine ve dekoruna daha çok önem verdikleri saptanmıştır. Öğrencilerin % 41.8'inin reklâmları inandırıcı bulmadıkları, ebeveynleri de çoğunlukla (% 85.3) reklamları izlerken eleştirdikleri halde genellikle (% 91.5) reklamını izledikleri ürünü satın almak istedikleri tespit edilmiştir. Nowadays advertisements try to orient children and teenagers towards unnecessary and unhealthy consumption of goods by making exaggereted claims of their benefits in our country where the youth population is very high. Even though advertisers' wrong and misleading information affects children's mental and physical health negatively, they persist with their advertisements to boost their sells. Thus, advertisements increase the children's demands and make them unconscious consumers. However parents, must criticize these advertisements to counter their effect on the children's consumer identity. For this reason in order to find out the degree to which children were affected from television advertisements and their parents' reactions to these advertisements, 1054 students in 9-14 aged group were surveyed at primary schools in Konya city centre. Based on the visual items of advertisements, younger students attached more importance to brands, students who watched televison a lot attached more importance to actors in the advertisements, students from high socioeconomic level attached more importance to products themselves, students from low socioeconomic level attached more importance to colours of the products, female students attached more importance to colours of the products and decor. It was determined that 41.8 percent of the students didn't find the advertisements convincing. Nevertheless, even though their parents generally criticized the advertisements (85.3 %) their children watched, the children wanted to buy the products they watched on advertisements (91.5 %).
Bibliography:TSOS
ISSN:1302-2865