Etkili bir iletişim aracı olarak oyunlaştırmaya yönelik bir alanyazın değerlendirmesi

Oyunlaştırma sadece bir eğlence değil, iletişim süreçlerinde de çok etkili bir araçtır. Mobil cihazların giderek yaygınlaşmasıyla birlikte giderek daha fazla paydaşın katılımına sunulan oyunlaştırma uygulamaları işletme, pazarlama, eğitim ve turizm gibi alanlarda giderek daha fazla kullanılmaktadır....

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Published in:Uluslararası Halkla İlişkiler ve Reklam Çalışmaları E-Dergisi (HİRE) Vol. 5; no. 2; pp. 40 - 67
Main Author: Sepetci,Tülin
Format: Journal Article
Language:Turkish
Published: İstanbul Ticaret Üniversitesi 2022
Subjects:
Online Access:Get full text
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:Oyunlaştırma sadece bir eğlence değil, iletişim süreçlerinde de çok etkili bir araçtır. Mobil cihazların giderek yaygınlaşmasıyla birlikte giderek daha fazla paydaşın katılımına sunulan oyunlaştırma uygulamaları işletme, pazarlama, eğitim ve turizm gibi alanlarda giderek daha fazla kullanılmaktadır. Nitekim oyunlaştırma pek çok farklı çalışmada da ortaya konulduğu üzere kullanıcıların motivasyonlarını ve kullanımlarını arttırmaktadır. Dijital iletişimin ve mobil cihazların insan hayatında büyük oranda yer kapladığı günümüzde, iletişim uygulamalarının her bir alt kategorisinde dijital hikaye anlatıcılığının aracısı olarak oyunlaştırmanın potansiyeli büyüktür. Bununla birlikte dünya genelindeki alanyazında da sınırlı sayıda olan iletişim ve oyunlaştırma ilişkisine yönelik çalışmalar, Türkiye’de neredeyse hiç yok denecek kadar azdır. YÖK tez veri tabanında yer alan oyunlaştırmaya ilişkin tez çalışmalarının tamamımın incelendiği bu betimsel çalışmada öncelikle oyunlaştırma kavramının tanımına ve oyunlaştırmanın tarihine yer verilmiştir. Ardından oyunlaştırmanın ana bileşenleri ve yaklaşımları örneklendirmelerle sunulmuştur. Yöntem kısmında iletişimin uygulama ve teorisi arasında bir denge kurup, oyunlaştırmaya ilişkin çalışmaların çerçevesini ortaya koyma amacıyla, Türkiye’de yapılan iletişim alanıyla ilgili olan her lisansütü tez çalışması doküman analizi tekniğiyle ayrıntılı olarak ele alınmıştır. İncelenen tezler ele aldıkları konunun çerçevesi bakımından tematik olarak gruplandırılmıştır. Sonuç olarak elde edilen sekiz kategorinin ağırlıklı olarak tüketici davranışı ve kurum içi eğitimde yoğunlaşsa da iletişim ve oyunlaştırma ilişkisini ortaya koyan alanyazının çok zayıf olduğu görülmüştür.