Etkili bir iletişim aracı olarak oyunlaştırmaya yönelik bir alanyazın değerlendirmesi
Oyunlaştırma sadece bir eğlence değil, iletişim süreçlerinde de çok etkili bir araçtır. Mobil cihazların giderek yaygınlaşmasıyla birlikte giderek daha fazla paydaşın katılımına sunulan oyunlaştırma uygulamaları işletme, pazarlama, eğitim ve turizm gibi alanlarda giderek daha fazla kullanılmaktadır....
Saved in:
Published in: | Uluslararası Halkla İlişkiler ve Reklam Çalışmaları E-Dergisi (HİRE) Vol. 5; no. 2; pp. 40 - 67 |
---|---|
Main Author: | |
Format: | Journal Article |
Language: | Turkish |
Published: |
İstanbul Ticaret Üniversitesi
2022
|
Subjects: | |
Online Access: | Get full text |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Summary: | Oyunlaştırma sadece bir eğlence değil, iletişim süreçlerinde
de çok etkili bir araçtır. Mobil cihazların giderek yaygınlaşmasıyla
birlikte giderek daha fazla paydaşın katılımına
sunulan oyunlaştırma uygulamaları işletme, pazarlama, eğitim
ve turizm gibi alanlarda giderek daha fazla kullanılmaktadır. Nitekim
oyunlaştırma pek çok farklı çalışmada da ortaya konulduğu
üzere kullanıcıların motivasyonlarını ve kullanımlarını arttırmaktadır.
Dijital iletişimin ve mobil cihazların insan hayatında
büyük oranda yer kapladığı günümüzde, iletişim uygulamalarının
her bir alt kategorisinde dijital hikaye anlatıcılığının aracısı
olarak oyunlaştırmanın potansiyeli büyüktür. Bununla birlikte
dünya genelindeki alanyazında da sınırlı sayıda olan iletişim ve
oyunlaştırma ilişkisine yönelik çalışmalar, Türkiye’de neredeyse
hiç yok denecek kadar azdır. YÖK tez veri tabanında yer alan
oyunlaştırmaya ilişkin tez çalışmalarının tamamımın incelendiği
bu betimsel çalışmada öncelikle oyunlaştırma kavramının
tanımına ve oyunlaştırmanın tarihine yer verilmiştir. Ardından
oyunlaştırmanın ana bileşenleri ve yaklaşımları örneklendirmelerle
sunulmuştur. Yöntem kısmında iletişimin uygulama ve
teorisi arasında bir denge kurup, oyunlaştırmaya ilişkin çalışmaların
çerçevesini ortaya koyma amacıyla, Türkiye’de yapılan
iletişim alanıyla ilgili olan her lisansütü tez çalışması doküman
analizi tekniğiyle ayrıntılı olarak ele alınmıştır. İncelenen tezler
ele aldıkları konunun çerçevesi bakımından tematik olarak
gruplandırılmıştır. Sonuç olarak elde edilen sekiz kategorinin
ağırlıklı olarak tüketici davranışı ve kurum içi eğitimde yoğunlaşsa
da iletişim ve oyunlaştırma ilişkisini ortaya koyan alanyazının
çok zayıf olduğu görülmüştür. |
---|