Metaverse evreninde pazarlama: 7P pazarlama karması üzerinden bir değerlendirme
Covid-19 pandemisi ile geleneksel yaşam şekilleri ve standartlarında marjinal değişimler meydana gelmiş ve dijital devrimin artan etkisiyle fiziki gerçekliği sanal gerçekliğe yaklaştıran teknolojik gelişmeler hızlanmıştır. Metaverse, söz konusu gelişmeler arasında en fazla öne çıkan ve projelendiril...
Saved in:
Published in: | Uluslararası Halkla İlişkiler ve Reklam Çalışmaları E-Dergisi (HİRE) Vol. 5; no. 1; pp. 133 - 167 |
---|---|
Main Authors: | , |
Format: | Journal Article |
Language: | Turkish |
Published: |
İstanbul Ticaret Üniversitesi
01-03-2022
|
Subjects: | |
Online Access: | Get full text |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Summary: | Covid-19 pandemisi ile geleneksel yaşam şekilleri ve
standartlarında marjinal değişimler meydana gelmiş ve dijital
devrimin artan etkisiyle fiziki gerçekliği sanal gerçekliğe yaklaştıran
teknolojik gelişmeler hızlanmıştır. Metaverse, söz konusu
gelişmeler arasında en fazla öne çıkan ve projelendirilmesi
Covid-19 pandemisinden çok daha öncelere uzandığı için en
sistemli sunumu sağlayan sanal gerçeklik olarak dikkat çekmektedir.
Ortaya koyduğu çevrim içi dünyalar ve hayatlar topluluğu
ile metaverse, günlük yaşantıda radikal değişimlere neden olabilecek
potansiyele sahiptir ve bu yönüyle üzerinde önemle durulması
gerekmektedir. Alternatif bir evren konsepti olarak insanların
kullanımına sunulan bu alanda gündelik hayatta olduğu gibi
alışveriş, reklam, dijital üretim, pazarlama, güvenlik, eğitim,
eğlence ve akla gelen diğer her türlü sosyal etkileşim hizmetinin
sağlanması öngörülmektedir. Bu hizmetlerden yararlanabilmek
için özgün avatara sahip bir kullanıcı olarak metaverse evreninde
yer almak gerekmektedir. Kullanıcıların blok zincir temelli
dijital paralar ile dijital nesneleri alıp satabilmesi, dijital ortaklık
ve iştiraklerde bulunabilmesi, dijital pazarlar kurabilmesi ve
böylelikle dijital kârlarını ve hazlarını arttırabilmesi mümkün
olacaktır. Metaverse evrenindeki pazarlama, fiziki gerçeklikteki
pazarlamadan farklı bir mantığa dayanmamakla birlikte blok
zincir avantajıyla klasik sınırlamalardan arındırılmış, özgürlükçü
bir faaliyet alanı sunduğu için pazarlama bilimine yeni bir
boyut kazandırma potansiyeli taşımaktadır. Metaverse ile pazarlama
biliminin sınırlarını oldukça genişleten yeni bir faaliyet
alanı doğmaktadır ve tüm pazarlama aktörlerinin bu yenilik
karşısında zaman kaybetmeden ve en doğru şekilde konumlanması
gerekmektedir. Makalede, 7P pazarlama karması temelinde
metaverse evrenindeki pazarlamanın felsefesi, doğuşu, işleyişi,
bileşenleri ve gelişim yönü ele alınmıştır. |
---|