Türkiye’de Tüketicilerin Organik Tarım Ürünleri Tercihini Etkileyen Faktörler

This study was conducted with consumers consuming and not consuming organic products in six regions in Turkey classified in terms of development levels according to socio-economic development index values. The aims of the study were to compare the socio-economic aspects of consumers and to reveal th...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Published in:ANADOLU JOURNAL OF AGRICULTURAL SCIENCES
Main Authors: AYDIN, Başak, DOĞU, Murat, AŞKIN KILINÇ, Ayten, DEMİR, Sunay, TARIM, Bülent, AKTÜRK, Duygu, PEZİKOĞLU, Filiz, BURUCU, Volkan, ASLAN, Mustafa
Format: Journal Article
Language:Turkish
Published: 03-11-2022
Online Access:Get full text
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:This study was conducted with consumers consuming and not consuming organic products in six regions in Turkey classified in terms of development levels according to socio-economic development index values. The aims of the study were to compare the socio-economic aspects of consumers and to reveal the factors affecting the organic product purchasing behaviors of consumers. In the research, a survey was conducted with a total of 1494 consumers in 32 provinces, who consumed and did not consume organic products. Logistic regression analysis was used to analyze the factors affecting consumers' tendency to consume organic products. It was determined that consumers who consumed organic products were slightly younger than consumers who did not, and their monthly food expenditures were higher. It was determined that the education level of consumers who consumed organic products was higher. In addition, it was determined that the non-working and retired occupational groups were more dominant in the consumer group that did not consume organic products. According to the results, it was determined that the gender of the consumers, the education period, the presence of children in their households, the person doing the food shopping in the household, the monthly food expenditures and the organic product consumption of the region they lived in affected the organic product consumption status positively. Bu çalışma, Türkiye’de sosyo-ekonomik gelişmişlik endeksi değerlerine göre gelişmişlik seviyeleri bakımından sınıflandırılan altı bölgede organik ürün tüketen ve tüketmeyen tüketicilerle yürütülmüştür. Çalışmanın amaçları; tüketicilerin sosyo-ekonomik yönden karşılaştırılması ve tüketicilerin organik ürün satın alma davranışlarına etki eden faktörlerin ortaya konmasıdır. Araştırmada 32 ilde organik ürün tüketen ve tüketmeyen toplam 1494 tüketiciyle anket çalışması yapılmıştır. Tüketicilerin organik ürün tüketme eğilimlerinde etkili olan faktörlerin analizinde Lojistik regresyon analizi kullanılmıştır. Organik ürün tüketen tüketicilerin tüketmeyen tüketicilere göre az da olsa daha genç olduğu ve aylık gıda harcamalarının daha fazla olduğu belirlenmiştir. Organik ürün tüketen tüketicilerin eğitim düzeylerinin daha yüksek olduğu belirlenmiştir. Bunun yanında organik ürün tüketmeyen tüketici grubunda çalışmayan ve emekli meslek gruplarının daha ağırlıklı olduğu tespit edilmiştir. Elde edilen sonuçlara göre, tüketicilerin cinsiyetinin, eğitim süresinin, hanelerinde çocuk olup olmama durumunun, hanelerinde gıda alışverişini yapan kişinin, aylık gıda harcamalarının ve yaşadıkları bölgenin organik ürün tüketimi durumunu pozitif yönde etkilediği belirlenmiştir.
ISSN:1308-8750
DOI:10.7161/omuanajas.1129502