Determining the Evaluation Methods Used by Special Education Teachers Working with Individuals with Multiple Disabilities
This research has aimed to determine the views of special education teachers on the evaluation of individuals with multiple disabilities before, during and after teaching. The findings were basically examined under the headings of the most frequently studied areas in the classroom, evaluation method...
Saved in:
Published in: | Abant ízzet Baysal üniversitesi Egitim Fakültesi Dergisi Vol. 23; no. 3; pp. 1340 - 1360 |
---|---|
Main Authors: | , |
Format: | Journal Article |
Language: | English |
Published: |
24-09-2023
|
Online Access: | Get full text |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Abstract | This research has aimed to determine the views of special education teachers on the evaluation of individuals with multiple disabilities before, during and after teaching. The findings were basically examined under the headings of the most frequently studied areas in the classroom, evaluation methods, cooperation in assessment, fields of difficulty in evaluation, and suggestions for evaluation. It was determined that the methods of family interviews, student observation, rough assessment tools, obtaining information from the previous institution and creating a portfolio were frequently used before, during and after the teaching. Within the scope of the research findings, it has been seen that the most common problems faced by teachers are inability to cooperate with experts and families, children not being physically ready for assessment, insufficient assessment material, lack of professional development, and lack of specialists at school. Within the scope of the research results, it has been thought that the family should be included in a good evaluation process along with the individual with multiple disabilities and the development of the individual should be constantly followed during this process. In connection with the findings of the research, various suggestions were made for parents and teachers.
Bu araştırma çoklu yetersizliği olan bireylerin öğretim öncesinde, sırasında ve sonrasında değerlendirilmelerine yönelik özel eğitim öğretmenlerinin görüşlerini belirlemeyi amaçlamıştır. Elde edilen bulgular temel olarak sınıfta en sık çalışılan alanlar, değerlendirme yöntemleri, değerlendirmede iş birliği, değerlendirmede güçlük yaşanan alanlar, değerlendirmeye yönelik öneriler başlıkları altında incelenmiştir. Öğretim öncesinde, sırasında ve sonrasında aile görüşmeleri, öğrenci gözlemi, kaba değerlendirme araçları, önceki kurumdan bilgi alma ve portfolyo oluşturma yöntemlerinin sıklıkla kullanıldığı belirlenmiştir. Araştırma bulguları kapsamında öğretmenlerin en sık karşılaştıkları sorunların uzmanlarla ve ailelerle iş birliğinin kurulamaması, çocukların değerlendirme için fiziksel olarak hazır olmaması, değerlendirme materyalinin yetersiz olması, mesleki gelişim yetersizliği, okulda uzman yetersizliği olduğu görülmektedir. Araştırma sonuçları kapsamında iyi bir değerlendirme sürecine çoklu yetersizliği olan bireyle birlikte ailenin de dahil edilmesi gerektiği ve bireyin gelişiminin bu süreç içerisinde sürekli izlenmesi gerektiği düşünülmektedir. Araştırmanın bulgularıyla bağlantılı olarak araştırma sonunda ebeveynlere ve öğretmenlere yönelik çeşitli önerilerde bulunulmuştur. |
---|---|
AbstractList | This research has aimed to determine the views of special education teachers on the evaluation of individuals with multiple disabilities before, during and after teaching. The findings were basically examined under the headings of the most frequently studied areas in the classroom, evaluation methods, cooperation in assessment, fields of difficulty in evaluation, and suggestions for evaluation. It was determined that the methods of family interviews, student observation, rough assessment tools, obtaining information from the previous institution and creating a portfolio were frequently used before, during and after the teaching. Within the scope of the research findings, it has been seen that the most common problems faced by teachers are inability to cooperate with experts and families, children not being physically ready for assessment, insufficient assessment material, lack of professional development, and lack of specialists at school. Within the scope of the research results, it has been thought that the family should be included in a good evaluation process along with the individual with multiple disabilities and the development of the individual should be constantly followed during this process. In connection with the findings of the research, various suggestions were made for parents and teachers.
Bu araştırma çoklu yetersizliği olan bireylerin öğretim öncesinde, sırasında ve sonrasında değerlendirilmelerine yönelik özel eğitim öğretmenlerinin görüşlerini belirlemeyi amaçlamıştır. Elde edilen bulgular temel olarak sınıfta en sık çalışılan alanlar, değerlendirme yöntemleri, değerlendirmede iş birliği, değerlendirmede güçlük yaşanan alanlar, değerlendirmeye yönelik öneriler başlıkları altında incelenmiştir. Öğretim öncesinde, sırasında ve sonrasında aile görüşmeleri, öğrenci gözlemi, kaba değerlendirme araçları, önceki kurumdan bilgi alma ve portfolyo oluşturma yöntemlerinin sıklıkla kullanıldığı belirlenmiştir. Araştırma bulguları kapsamında öğretmenlerin en sık karşılaştıkları sorunların uzmanlarla ve ailelerle iş birliğinin kurulamaması, çocukların değerlendirme için fiziksel olarak hazır olmaması, değerlendirme materyalinin yetersiz olması, mesleki gelişim yetersizliği, okulda uzman yetersizliği olduğu görülmektedir. Araştırma sonuçları kapsamında iyi bir değerlendirme sürecine çoklu yetersizliği olan bireyle birlikte ailenin de dahil edilmesi gerektiği ve bireyin gelişiminin bu süreç içerisinde sürekli izlenmesi gerektiği düşünülmektedir. Araştırmanın bulgularıyla bağlantılı olarak araştırma sonunda ebeveynlere ve öğretmenlere yönelik çeşitli önerilerde bulunulmuştur. |
Author | ŞAFAK, Pınar IŞITAN KILIÇ, Damla |
Author_xml | – sequence: 1 givenname: Damla orcidid: 0000-0002-8431-0748 surname: IŞITAN KILIÇ fullname: IŞITAN KILIÇ, Damla – sequence: 2 givenname: Pınar orcidid: 0000-0002-3386-9816 surname: ŞAFAK fullname: ŞAFAK, Pınar |
BookMark | eNotkMlOwzAURb0oEqX0G_APJDxPGZaoLYPUigVFLC07fiaGNKnipKh_D6VdXenq6CzODZm0XYuE3DFIWc4l3JtgR_Qu5cBFmiaMlVJxmJApEyASkKW4JvMYvwCACa4441NyXOKA_S60of2kQ410dTDNaIbQtXSDQ925SN8jOmqP9G2PVTANXbmxOhNbNFWNfaQfXf99MvyEoaYvrQuH4EbTxPOxGZsh7BukyxCNDU0YAsZbcuX_CJxfdka2j6vt4jlZvz69LB7WSVUqSDJeelUy7qRy3PgcQDEAl_lCVgjOWsd57pyUwpvCFlmWc-t9gZlEVdhMiRnJz9qq72Ls0et9H3amP2oG-r-bvnTTp25a60s38QuUq2la |
Cites_doi | 10.5042/tldr.2010.0399 10.1177/154079690603100306 10.1016/0272-7358(87)90038-9 10.1177/875687050602500304 10.1097/01.mrr.0000185946.49186.4e 10.1007/BF00988593 10.1501/Ozlegt_0000000073 10.1177/875687050702600203 10.16986/HUJE.2019054153 10.21565/ozelegitimdergisi.790359 10.1080/010503901300112176 10.11114/ijsss.v1i1.69 10.1352/1944-7558-121.2.121 10.1111/j.1468-3148.2009.00529.x 10.1501/Ozlegt_0000000103 10.37233/TRSPED.2020.0108 10.21565/ozelegitimdergisi.296901 10.1177/10442073070180030501 10.30703/cije.321336 |
ContentType | Journal Article |
DBID | AAYXX CITATION |
DOI | 10.17240/aibuefd.2023..-1194520 |
DatabaseName | CrossRef |
DatabaseTitle | CrossRef |
DatabaseTitleList | CrossRef |
DeliveryMethod | fulltext_linktorsrc |
Discipline | Education |
EndPage | 1360 |
ExternalDocumentID | 10_17240_aibuefd_2023___1194520 |
GroupedDBID | 5VS AAYXX ADBBV ALMA_UNASSIGNED_HOLDINGS BCNDV CITATION GJA GROUPED_DOAJ KQ8 M~E OK1 RNS |
ID | FETCH-LOGICAL-c950-629f5912d45d2af7005100d6f84ce0dbbd227dd443fa8b86672bff8e64e58b653 |
ISSN | 1303-0493 |
IngestDate | Thu Nov 21 22:58:24 EST 2024 |
IsDoiOpenAccess | false |
IsOpenAccess | true |
IsPeerReviewed | false |
IsScholarly | true |
Issue | 3 |
Language | English |
LinkModel | OpenURL |
MergedId | FETCHMERGED-LOGICAL-c950-629f5912d45d2af7005100d6f84ce0dbbd227dd443fa8b86672bff8e64e58b653 |
ORCID | 0000-0002-3386-9816 0000-0002-8431-0748 |
OpenAccessLink | https://doi.org/10.17240/aibuefd.2023..-1194520 |
PageCount | 21 |
ParticipantIDs | crossref_primary_10_17240_aibuefd_2023___1194520 |
PublicationCentury | 2000 |
PublicationDate | 2023-09-24 |
PublicationDateYYYYMMDD | 2023-09-24 |
PublicationDate_xml | – month: 09 year: 2023 text: 2023-09-24 day: 24 |
PublicationDecade | 2020 |
PublicationTitle | Abant ízzet Baysal üniversitesi Egitim Fakültesi Dergisi |
PublicationYear | 2023 |
References | ref13 ref35 ref12 ref34 ref15 ref37 ref14 ref36 ref31 ref30 ref11 cr-split#-ref21.2 ref33 ref10 ref32 ref2 ref1 ref17 ref39 ref38 ref19 ref18 cr-split#-ref21.1 cr-split#-ref16.2 ref24 ref23 ref26 cr-split#-ref16.1 ref25 ref20 ref22 ref28 ref27 ref29 ref8 ref7 ref9 ref4 ref3 ref6 ref5 |
References_xml | – ident: ref37 – ident: ref20 doi: 10.5042/tldr.2010.0399 – ident: ref25 doi: 10.1177/154079690603100306 – ident: ref32 doi: 10.1016/0272-7358(87)90038-9 – ident: ref5 – ident: ref8 doi: 10.1177/875687050602500304 – ident: #cr-split#-ref21.2 – ident: ref7 – ident: ref22 – ident: ref23 doi: 10.1097/01.mrr.0000185946.49186.4e – ident: ref27 – ident: ref10 doi: 10.1007/BF00988593 – ident: ref11 doi: 10.1501/Ozlegt_0000000073 – ident: ref13 doi: 10.1177/875687050702600203 – ident: ref19 – ident: ref12 doi: 10.16986/HUJE.2019054153 – ident: #cr-split#-ref16.1 – ident: ref34 – ident: ref15 – ident: #cr-split#-ref16.2 doi: 10.21565/ozelegitimdergisi.790359 – ident: ref30 – ident: ref4 – ident: ref36 – ident: ref2 – ident: ref38 – ident: ref6 – ident: #cr-split#-ref21.1 – ident: ref28 doi: 10.1080/010503901300112176 – ident: ref29 doi: 10.11114/ijsss.v1i1.69 – ident: ref9 doi: 10.1352/1944-7558-121.2.121 – ident: ref24 doi: 10.1111/j.1468-3148.2009.00529.x – ident: ref17 doi: 10.1501/Ozlegt_0000000103 – ident: ref3 doi: 10.37233/TRSPED.2020.0108 – ident: ref1 doi: 10.21565/ozelegitimdergisi.296901 – ident: ref18 – ident: ref26 doi: 10.1177/10442073070180030501 – ident: ref39 doi: 10.30703/cije.321336 – ident: ref35 – ident: ref33 – ident: ref14 – ident: ref31 |
SSID | ssj0001325212 |
Score | 2.2845273 |
Snippet | This research has aimed to determine the views of special education teachers on the evaluation of individuals with multiple disabilities before, during and... |
SourceID | crossref |
SourceType | Aggregation Database |
StartPage | 1340 |
Title | Determining the Evaluation Methods Used by Special Education Teachers Working with Individuals with Multiple Disabilities |
Volume | 23 |
hasFullText | 1 |
inHoldings | 1 |
isFullTextHit | |
isPrint | |
link | http://sdu.summon.serialssolutions.com/2.0.0/link/0/eLvHCXMwtV3Nb9MwFLe6ceGCxpf4GMgHdooy4q_EOaZNysrYLhSJW2Q3Npq2FdS0h-6vx47tJAIk2IFLVL3GL23fr-89P78PAN5xwo0hpyxuUp3HVGtk_lICxynVlEuCRNoNgzn7nF1-5WVFq8kk1N8PtP8qaUMzsraVs_eQds_UEMxrI3NzNVI313-Se-nzW0IZVNW3844uumnRbfSldW6nnz0_JHmE_s5tiKG7MO2iL9rytXAXIQux9B16tyEVMfSzlcJ2MrWH8OXdndpGU7FvzZMsZToLuSCqvYqqb2bxbTQX1-69m45aqo0NqPS4PZmxk7xaLIvL6HzxaWFvtUEMm5J_e9MbFndXMS_OO9_Y-slTtBabcWQDk7g77BkpY2JzvaiboBi0tatO9qgkI9WLiOv75M04Im5OwW8mIjM-jDWAV3KntO0Vi8npaYxQThlOBqsYMgF-MZZ9CqPdPFlWtWdUW0Z1XXtGB-ABNqrPTnP48LEYon4EM38EH76cTzq0vN7_-UONXKaR77M8Ao_8pgUWDm2PwUStn9h53x42T8F-hDpoUAcH1EGPOmhRB-UeetTBfjkMqIMeddCCDI5Q5wgBdXCMumdgOa-Ws7PYD_WIVzlL4hTnmuUIN5Q1WOisMwqJURScrlTSSNlgnDUNpUQLLnmaZlhqzVVKFeMyZeQ5OFx_X6sXAOpGolxqthJmTywIF0ILslJZgrg2brh6CZLws9U_XOuW-i9Se3X_Ja_BwwG7x-Bwu9mpN-CgbXZvO9H_BEiKkFw |
link.rule.ids | 315,782,786,27934,27935 |
linkProvider | Ulusal Akademik Ag ve Bilgi Merkezi (ULAKBIM) |
openUrl | ctx_ver=Z39.88-2004&ctx_enc=info%3Aofi%2Fenc%3AUTF-8&rfr_id=info%3Asid%2Fsummon.serialssolutions.com&rft_val_fmt=info%3Aofi%2Ffmt%3Akev%3Amtx%3Ajournal&rft.genre=article&rft.atitle=Determining+the+Evaluation+Methods+Used+by+Special+Education+Teachers+Working+with+Individuals+with+Multiple+Disabilities&rft.jtitle=Abant+%C3%ADzzet+Baysal+%C3%BCniversitesi+Egitim+Fak%C3%BCltesi+Dergisi&rft.au=I%C5%9EITAN+KILI%C3%87%2C+Damla&rft.au=%C5%9EAFAK%2C+P%C4%B1nar&rft.date=2023-09-24&rft.issn=1303-0493&rft.volume=23&rft.issue=3&rft.spage=1340&rft.epage=1360&rft_id=info:doi/10.17240%2Faibuefd.2023..-1194520&rft.externalDBID=n%2Fa&rft.externalDocID=10_17240_aibuefd_2023___1194520 |
thumbnail_l | http://covers-cdn.summon.serialssolutions.com/index.aspx?isbn=/lc.gif&issn=1303-0493&client=summon |
thumbnail_m | http://covers-cdn.summon.serialssolutions.com/index.aspx?isbn=/mc.gif&issn=1303-0493&client=summon |
thumbnail_s | http://covers-cdn.summon.serialssolutions.com/index.aspx?isbn=/sc.gif&issn=1303-0493&client=summon |