Determining the Evaluation Methods Used by Special Education Teachers Working with Individuals with Multiple Disabilities

This research has aimed to determine the views of special education teachers on the evaluation of individuals with multiple disabilities before, during and after teaching. The findings were basically examined under the headings of the most frequently studied areas in the classroom, evaluation method...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Published in:Abant ízzet Baysal üniversitesi Egitim Fakültesi Dergisi Vol. 23; no. 3; pp. 1340 - 1360
Main Authors: IŞITAN KILIÇ, Damla, ŞAFAK, Pınar
Format: Journal Article
Language:English
Published: 24-09-2023
Online Access:Get full text
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Abstract This research has aimed to determine the views of special education teachers on the evaluation of individuals with multiple disabilities before, during and after teaching. The findings were basically examined under the headings of the most frequently studied areas in the classroom, evaluation methods, cooperation in assessment, fields of difficulty in evaluation, and suggestions for evaluation. It was determined that the methods of family interviews, student observation, rough assessment tools, obtaining information from the previous institution and creating a portfolio were frequently used before, during and after the teaching. Within the scope of the research findings, it has been seen that the most common problems faced by teachers are inability to cooperate with experts and families, children not being physically ready for assessment, insufficient assessment material, lack of professional development, and lack of specialists at school. Within the scope of the research results, it has been thought that the family should be included in a good evaluation process along with the individual with multiple disabilities and the development of the individual should be constantly followed during this process. In connection with the findings of the research, various suggestions were made for parents and teachers. Bu araştırma çoklu yetersizliği olan bireylerin öğretim öncesinde, sırasında ve sonrasında değerlendirilmelerine yönelik özel eğitim öğretmenlerinin görüşlerini belirlemeyi amaçlamıştır. Elde edilen bulgular temel olarak sınıfta en sık çalışılan alanlar, değerlendirme yöntemleri, değerlendirmede iş birliği, değerlendirmede güçlük yaşanan alanlar, değerlendirmeye yönelik öneriler başlıkları altında incelenmiştir. Öğretim öncesinde, sırasında ve sonrasında aile görüşmeleri, öğrenci gözlemi, kaba değerlendirme araçları, önceki kurumdan bilgi alma ve portfolyo oluşturma yöntemlerinin sıklıkla kullanıldığı belirlenmiştir. Araştırma bulguları kapsamında öğretmenlerin en sık karşılaştıkları sorunların uzmanlarla ve ailelerle iş birliğinin kurulamaması, çocukların değerlendirme için fiziksel olarak hazır olmaması, değerlendirme materyalinin yetersiz olması, mesleki gelişim yetersizliği, okulda uzman yetersizliği olduğu görülmektedir. Araştırma sonuçları kapsamında iyi bir değerlendirme sürecine çoklu yetersizliği olan bireyle birlikte ailenin de dahil edilmesi gerektiği ve bireyin gelişiminin bu süreç içerisinde sürekli izlenmesi gerektiği düşünülmektedir. Araştırmanın bulgularıyla bağlantılı olarak araştırma sonunda ebeveynlere ve öğretmenlere yönelik çeşitli önerilerde bulunulmuştur.
AbstractList This research has aimed to determine the views of special education teachers on the evaluation of individuals with multiple disabilities before, during and after teaching. The findings were basically examined under the headings of the most frequently studied areas in the classroom, evaluation methods, cooperation in assessment, fields of difficulty in evaluation, and suggestions for evaluation. It was determined that the methods of family interviews, student observation, rough assessment tools, obtaining information from the previous institution and creating a portfolio were frequently used before, during and after the teaching. Within the scope of the research findings, it has been seen that the most common problems faced by teachers are inability to cooperate with experts and families, children not being physically ready for assessment, insufficient assessment material, lack of professional development, and lack of specialists at school. Within the scope of the research results, it has been thought that the family should be included in a good evaluation process along with the individual with multiple disabilities and the development of the individual should be constantly followed during this process. In connection with the findings of the research, various suggestions were made for parents and teachers. Bu araştırma çoklu yetersizliği olan bireylerin öğretim öncesinde, sırasında ve sonrasında değerlendirilmelerine yönelik özel eğitim öğretmenlerinin görüşlerini belirlemeyi amaçlamıştır. Elde edilen bulgular temel olarak sınıfta en sık çalışılan alanlar, değerlendirme yöntemleri, değerlendirmede iş birliği, değerlendirmede güçlük yaşanan alanlar, değerlendirmeye yönelik öneriler başlıkları altında incelenmiştir. Öğretim öncesinde, sırasında ve sonrasında aile görüşmeleri, öğrenci gözlemi, kaba değerlendirme araçları, önceki kurumdan bilgi alma ve portfolyo oluşturma yöntemlerinin sıklıkla kullanıldığı belirlenmiştir. Araştırma bulguları kapsamında öğretmenlerin en sık karşılaştıkları sorunların uzmanlarla ve ailelerle iş birliğinin kurulamaması, çocukların değerlendirme için fiziksel olarak hazır olmaması, değerlendirme materyalinin yetersiz olması, mesleki gelişim yetersizliği, okulda uzman yetersizliği olduğu görülmektedir. Araştırma sonuçları kapsamında iyi bir değerlendirme sürecine çoklu yetersizliği olan bireyle birlikte ailenin de dahil edilmesi gerektiği ve bireyin gelişiminin bu süreç içerisinde sürekli izlenmesi gerektiği düşünülmektedir. Araştırmanın bulgularıyla bağlantılı olarak araştırma sonunda ebeveynlere ve öğretmenlere yönelik çeşitli önerilerde bulunulmuştur.
Author ŞAFAK, Pınar
IŞITAN KILIÇ, Damla
Author_xml – sequence: 1
  givenname: Damla
  orcidid: 0000-0002-8431-0748
  surname: IŞITAN KILIÇ
  fullname: IŞITAN KILIÇ, Damla
– sequence: 2
  givenname: Pınar
  orcidid: 0000-0002-3386-9816
  surname: ŞAFAK
  fullname: ŞAFAK, Pınar
BookMark eNotkMlOwzAURb0oEqX0G_APJDxPGZaoLYPUigVFLC07fiaGNKnipKh_D6VdXenq6CzODZm0XYuE3DFIWc4l3JtgR_Qu5cBFmiaMlVJxmJApEyASkKW4JvMYvwCACa4441NyXOKA_S60of2kQ410dTDNaIbQtXSDQ925SN8jOmqP9G2PVTANXbmxOhNbNFWNfaQfXf99MvyEoaYvrQuH4EbTxPOxGZsh7BukyxCNDU0YAsZbcuX_CJxfdka2j6vt4jlZvz69LB7WSVUqSDJeelUy7qRy3PgcQDEAl_lCVgjOWsd57pyUwpvCFlmWc-t9gZlEVdhMiRnJz9qq72Ls0et9H3amP2oG-r-bvnTTp25a60s38QuUq2la
Cites_doi 10.5042/tldr.2010.0399
10.1177/154079690603100306
10.1016/0272-7358(87)90038-9
10.1177/875687050602500304
10.1097/01.mrr.0000185946.49186.4e
10.1007/BF00988593
10.1501/Ozlegt_0000000073
10.1177/875687050702600203
10.16986/HUJE.2019054153
10.21565/ozelegitimdergisi.790359
10.1080/010503901300112176
10.11114/ijsss.v1i1.69
10.1352/1944-7558-121.2.121
10.1111/j.1468-3148.2009.00529.x
10.1501/Ozlegt_0000000103
10.37233/TRSPED.2020.0108
10.21565/ozelegitimdergisi.296901
10.1177/10442073070180030501
10.30703/cije.321336
ContentType Journal Article
DBID AAYXX
CITATION
DOI 10.17240/aibuefd.2023..-1194520
DatabaseName CrossRef
DatabaseTitle CrossRef
DatabaseTitleList CrossRef
DeliveryMethod fulltext_linktorsrc
Discipline Education
EndPage 1360
ExternalDocumentID 10_17240_aibuefd_2023___1194520
GroupedDBID 5VS
AAYXX
ADBBV
ALMA_UNASSIGNED_HOLDINGS
BCNDV
CITATION
GJA
GROUPED_DOAJ
KQ8
M~E
OK1
RNS
ID FETCH-LOGICAL-c950-629f5912d45d2af7005100d6f84ce0dbbd227dd443fa8b86672bff8e64e58b653
ISSN 1303-0493
IngestDate Thu Nov 21 22:58:24 EST 2024
IsDoiOpenAccess false
IsOpenAccess true
IsPeerReviewed false
IsScholarly true
Issue 3
Language English
LinkModel OpenURL
MergedId FETCHMERGED-LOGICAL-c950-629f5912d45d2af7005100d6f84ce0dbbd227dd443fa8b86672bff8e64e58b653
ORCID 0000-0002-3386-9816
0000-0002-8431-0748
OpenAccessLink https://doi.org/10.17240/aibuefd.2023..-1194520
PageCount 21
ParticipantIDs crossref_primary_10_17240_aibuefd_2023___1194520
PublicationCentury 2000
PublicationDate 2023-09-24
PublicationDateYYYYMMDD 2023-09-24
PublicationDate_xml – month: 09
  year: 2023
  text: 2023-09-24
  day: 24
PublicationDecade 2020
PublicationTitle Abant ízzet Baysal üniversitesi Egitim Fakültesi Dergisi
PublicationYear 2023
References ref13
ref35
ref12
ref34
ref15
ref37
ref14
ref36
ref31
ref30
ref11
cr-split#-ref21.2
ref33
ref10
ref32
ref2
ref1
ref17
ref39
ref38
ref19
ref18
cr-split#-ref21.1
cr-split#-ref16.2
ref24
ref23
ref26
cr-split#-ref16.1
ref25
ref20
ref22
ref28
ref27
ref29
ref8
ref7
ref9
ref4
ref3
ref6
ref5
References_xml – ident: ref37
– ident: ref20
  doi: 10.5042/tldr.2010.0399
– ident: ref25
  doi: 10.1177/154079690603100306
– ident: ref32
  doi: 10.1016/0272-7358(87)90038-9
– ident: ref5
– ident: ref8
  doi: 10.1177/875687050602500304
– ident: #cr-split#-ref21.2
– ident: ref7
– ident: ref22
– ident: ref23
  doi: 10.1097/01.mrr.0000185946.49186.4e
– ident: ref27
– ident: ref10
  doi: 10.1007/BF00988593
– ident: ref11
  doi: 10.1501/Ozlegt_0000000073
– ident: ref13
  doi: 10.1177/875687050702600203
– ident: ref19
– ident: ref12
  doi: 10.16986/HUJE.2019054153
– ident: #cr-split#-ref16.1
– ident: ref34
– ident: ref15
– ident: #cr-split#-ref16.2
  doi: 10.21565/ozelegitimdergisi.790359
– ident: ref30
– ident: ref4
– ident: ref36
– ident: ref2
– ident: ref38
– ident: ref6
– ident: #cr-split#-ref21.1
– ident: ref28
  doi: 10.1080/010503901300112176
– ident: ref29
  doi: 10.11114/ijsss.v1i1.69
– ident: ref9
  doi: 10.1352/1944-7558-121.2.121
– ident: ref24
  doi: 10.1111/j.1468-3148.2009.00529.x
– ident: ref17
  doi: 10.1501/Ozlegt_0000000103
– ident: ref3
  doi: 10.37233/TRSPED.2020.0108
– ident: ref1
  doi: 10.21565/ozelegitimdergisi.296901
– ident: ref18
– ident: ref26
  doi: 10.1177/10442073070180030501
– ident: ref39
  doi: 10.30703/cije.321336
– ident: ref35
– ident: ref33
– ident: ref14
– ident: ref31
SSID ssj0001325212
Score 2.2845273
Snippet This research has aimed to determine the views of special education teachers on the evaluation of individuals with multiple disabilities before, during and...
SourceID crossref
SourceType Aggregation Database
StartPage 1340
Title Determining the Evaluation Methods Used by Special Education Teachers Working with Individuals with Multiple Disabilities
Volume 23
hasFullText 1
inHoldings 1
isFullTextHit
isPrint
link http://sdu.summon.serialssolutions.com/2.0.0/link/0/eLvHCXMwtV3Nb9MwFLe6ceGCxpf4GMgHdooy4q_EOaZNysrYLhSJW2Q3Npq2FdS0h-6vx47tJAIk2IFLVL3GL23fr-89P78PAN5xwo0hpyxuUp3HVGtk_lICxynVlEuCRNoNgzn7nF1-5WVFq8kk1N8PtP8qaUMzsraVs_eQds_UEMxrI3NzNVI313-Se-nzW0IZVNW3844uumnRbfSldW6nnz0_JHmE_s5tiKG7MO2iL9rytXAXIQux9B16tyEVMfSzlcJ2MrWH8OXdndpGU7FvzZMsZToLuSCqvYqqb2bxbTQX1-69m45aqo0NqPS4PZmxk7xaLIvL6HzxaWFvtUEMm5J_e9MbFndXMS_OO9_Y-slTtBabcWQDk7g77BkpY2JzvaiboBi0tatO9qgkI9WLiOv75M04Im5OwW8mIjM-jDWAV3KntO0Vi8npaYxQThlOBqsYMgF-MZZ9CqPdPFlWtWdUW0Z1XXtGB-ABNqrPTnP48LEYon4EM38EH76cTzq0vN7_-UONXKaR77M8Ao_8pgUWDm2PwUStn9h53x42T8F-hDpoUAcH1EGPOmhRB-UeetTBfjkMqIMeddCCDI5Q5wgBdXCMumdgOa-Ws7PYD_WIVzlL4hTnmuUIN5Q1WOisMwqJURScrlTSSNlgnDUNpUQLLnmaZlhqzVVKFeMyZeQ5OFx_X6sXAOpGolxqthJmTywIF0ILslJZgrg2brh6CZLws9U_XOuW-i9Se3X_Ja_BwwG7x-Bwu9mpN-CgbXZvO9H_BEiKkFw
link.rule.ids 315,782,786,27934,27935
linkProvider Ulusal Akademik Ag ve Bilgi Merkezi (ULAKBIM)
openUrl ctx_ver=Z39.88-2004&ctx_enc=info%3Aofi%2Fenc%3AUTF-8&rfr_id=info%3Asid%2Fsummon.serialssolutions.com&rft_val_fmt=info%3Aofi%2Ffmt%3Akev%3Amtx%3Ajournal&rft.genre=article&rft.atitle=Determining+the+Evaluation+Methods+Used+by+Special+Education+Teachers+Working+with+Individuals+with+Multiple+Disabilities&rft.jtitle=Abant+%C3%ADzzet+Baysal+%C3%BCniversitesi+Egitim+Fak%C3%BCltesi+Dergisi&rft.au=I%C5%9EITAN+KILI%C3%87%2C+Damla&rft.au=%C5%9EAFAK%2C+P%C4%B1nar&rft.date=2023-09-24&rft.issn=1303-0493&rft.volume=23&rft.issue=3&rft.spage=1340&rft.epage=1360&rft_id=info:doi/10.17240%2Faibuefd.2023..-1194520&rft.externalDBID=n%2Fa&rft.externalDocID=10_17240_aibuefd_2023___1194520
thumbnail_l http://covers-cdn.summon.serialssolutions.com/index.aspx?isbn=/lc.gif&issn=1303-0493&client=summon
thumbnail_m http://covers-cdn.summon.serialssolutions.com/index.aspx?isbn=/mc.gif&issn=1303-0493&client=summon
thumbnail_s http://covers-cdn.summon.serialssolutions.com/index.aspx?isbn=/sc.gif&issn=1303-0493&client=summon