Tarihsel Meryem’den İmanın Konusu Olan Meryem’e: Meryem Kültündeki Teolojik Değişimler
İki bin yılı aşkın Hristiyanlık tarihinin erken dönemlerinden itibaren dindeki önemi, konumu ve rolü giderek artan Meryem, Katolik teolojinin alt branşı “mariyoloji” alanında müstakil olarak ele alınmaktadır. Mariyoliji halk inancında Meryem’e duyulan derin saygı ve sevgiden kaynaklı Meryem kültü ve...
Saved in:
Published in: | Yakın Doğu Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi Vol. 10; no. 1; pp. 257 - 276 |
---|---|
Main Author: | |
Format: | Journal Article |
Language: | English |
Published: |
30-06-2024
|
Online Access: | Get full text |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Abstract | İki bin yılı aşkın Hristiyanlık tarihinin erken dönemlerinden itibaren dindeki önemi, konumu ve rolü giderek artan Meryem, Katolik teolojinin alt branşı “mariyoloji” alanında müstakil olarak ele alınmaktadır. Mariyoliji halk inancında Meryem’e duyulan derin saygı ve sevgiden kaynaklı Meryem kültü ve inancıyla paralel bir gelişme göstermiştir. Yeni Ahit ve ilk dönem Kilise Babalarının yazıları gibi resmi Hristiyan kaynaklarında Meryem’e çok önem atfedilmemiş ve hakkında kısıtlı bilgilere yer verilmiştir. Dördüncü asırda İsa’nın insan ve ilahi tabiatlarının ilişkisi üzerine yapılan tartışmalar ile Meryem, teolojinin konularına dahil edilmeye başlanmıştır. İsa’nın tabiatlarıyla ilgili farklı görüşler ve tartışmalar, Meryem’in anne olarak rolünü ve statüsünü etkilemiştir. İlk dönem Hristiyanlıkta ayrı coğrafyalarda yaşayan muhtelif grupların türemesi, ortak bir kredo oluşturma ihtiyacını ortaya çıkarmıştır. İsa’nın tabiatları konusundaki çelişkili görüşler arasında İsa’nın insan tabiatına vurgu yapmak isteyenler Meryem’in anneliğini delil göstermiştir. Bu tartışmalardan kısa bir süre sonra ilk Meryem dogması “Tanrı Annesi” (431) kabul edilmiştir. Teolojideki bu gelişmelere ek olarak apokrif eserler ve halk inancıyla birlikte Meryem inancı giderek bir külte dönüşmüştür. Bu süreç, Katolik teolojide Meryem’e ait üç inanç esasının daha ortaya çıkmasına sebep olmuştur. Meryem inancındaki bu gelişmeler zamanla Meryem kültünün anlamını derinleştirmiştir. Bu gelişimin izlerini sürmek adına öncelikle Hristiyanlığın erken dönem yazılı kaynaklarına bakılmalıdır. Bu nedenle öncelikle Kutsal Kitap’ın bize tasvir ettiği Meryem ele alınmıştır. Kutsal Kitap dönemi sonrası ve Meryem’e dair ilk dogmanın ilanına götüren üç asırlık dönem içerisinde dini literatürün en önemli kaynaklarından biri olan Kilise Babalarının yazılarında Meryem’e dair yazılanlara yer verilmiştir. Katolik Kilisesinin Meryem hakkındaki söylemlerinin gelişmesinde teolojik tartışmaların yanı sıra apokrif eserler de etkili olmuştur. Resmi kilise öğretisinin dışında kalan bu eserlerde Kutsal Kitabın aksine Meryem’in hayatı doğumundan ölümüne kadar ele alınmıştır. Meryem’le ilgili henüz bir dogma ilan edilmeden önce yaygınlık kazanan bu eserlerin resmi kilise söylemlerine olan tesirini Kilise Babalarının yazılarında, apokriflerden yaptıkları alıntılar ile görmek mümkündür. Bunlardan en yaygın bilineni Yakup İncilidir. Yakup İncili, Meryem’in bakire doğumu ve İsa’nın mucizevi doğumunu detaylı bir şekilde anlatması, Hristiyan topluluklarında Meryem’e olan saygıyı artırmıştır. Bu metin, Meryem’in kutsallığına vurgu yaparak onun değer ve önemini önce halk bazında sonrasında resmi kilise söyleminde arttırmıştır. Benzer şekilde erken dönemde kaleme alınmış ve Meryem’in ölümünü ve göğe yükselmesini ele alan birçok apokrif eser önce halk nezdinde bu inancın benimsenmesini sağlamış ve ardından 1950 yılında resmen kilisenin ilan ettiği bir dogma olmuştur. Bu makalede, Hristiyanlığın Katolik mezhebi içerisinde halk inancının bir yansıması olan Meryem kültü ve Meryem’le ilgili resmi kilise öğretilerinden oluşan mariyolojinin birbirini besleyerek oluşturdukları dinamik etkileşimin, Meryem teolojisine katkısı ele alınacaktır. Bu minvalde erken dönem Kilise Babalarının yazılarına ek olarak bazı apokrif eserlerin Meryem teolojisinin gelişimine olan katkıları ele alınacaktır. Meryem’in ebedi bekaret dogması bağlamında “Yakup İncili” ve Meryem’in göğe yükselmesi dogmasında “Meryem’in Uykusu” ve “Meryem’in Uykusunu anlatan Altı Apokrif” gibi eserlerin doktrin oluşumuna etkileri incelenecektir. |
---|---|
AbstractList | İki bin yılı aşkın Hristiyanlık tarihinin erken dönemlerinden itibaren dindeki önemi, konumu ve rolü giderek artan Meryem, Katolik teolojinin alt branşı “mariyoloji” alanında müstakil olarak ele alınmaktadır. Mariyoliji halk inancında Meryem’e duyulan derin saygı ve sevgiden kaynaklı Meryem kültü ve inancıyla paralel bir gelişme göstermiştir. Yeni Ahit ve ilk dönem Kilise Babalarının yazıları gibi resmi Hristiyan kaynaklarında Meryem’e çok önem atfedilmemiş ve hakkında kısıtlı bilgilere yer verilmiştir. Dördüncü asırda İsa’nın insan ve ilahi tabiatlarının ilişkisi üzerine yapılan tartışmalar ile Meryem, teolojinin konularına dahil edilmeye başlanmıştır. İsa’nın tabiatlarıyla ilgili farklı görüşler ve tartışmalar, Meryem’in anne olarak rolünü ve statüsünü etkilemiştir. İlk dönem Hristiyanlıkta ayrı coğrafyalarda yaşayan muhtelif grupların türemesi, ortak bir kredo oluşturma ihtiyacını ortaya çıkarmıştır. İsa’nın tabiatları konusundaki çelişkili görüşler arasında İsa’nın insan tabiatına vurgu yapmak isteyenler Meryem’in anneliğini delil göstermiştir. Bu tartışmalardan kısa bir süre sonra ilk Meryem dogması “Tanrı Annesi” (431) kabul edilmiştir. Teolojideki bu gelişmelere ek olarak apokrif eserler ve halk inancıyla birlikte Meryem inancı giderek bir külte dönüşmüştür. Bu süreç, Katolik teolojide Meryem’e ait üç inanç esasının daha ortaya çıkmasına sebep olmuştur. Meryem inancındaki bu gelişmeler zamanla Meryem kültünün anlamını derinleştirmiştir. Bu gelişimin izlerini sürmek adına öncelikle Hristiyanlığın erken dönem yazılı kaynaklarına bakılmalıdır. Bu nedenle öncelikle Kutsal Kitap’ın bize tasvir ettiği Meryem ele alınmıştır. Kutsal Kitap dönemi sonrası ve Meryem’e dair ilk dogmanın ilanına götüren üç asırlık dönem içerisinde dini literatürün en önemli kaynaklarından biri olan Kilise Babalarının yazılarında Meryem’e dair yazılanlara yer verilmiştir. Katolik Kilisesinin Meryem hakkındaki söylemlerinin gelişmesinde teolojik tartışmaların yanı sıra apokrif eserler de etkili olmuştur. Resmi kilise öğretisinin dışında kalan bu eserlerde Kutsal Kitabın aksine Meryem’in hayatı doğumundan ölümüne kadar ele alınmıştır. Meryem’le ilgili henüz bir dogma ilan edilmeden önce yaygınlık kazanan bu eserlerin resmi kilise söylemlerine olan tesirini Kilise Babalarının yazılarında, apokriflerden yaptıkları alıntılar ile görmek mümkündür. Bunlardan en yaygın bilineni Yakup İncilidir. Yakup İncili, Meryem’in bakire doğumu ve İsa’nın mucizevi doğumunu detaylı bir şekilde anlatması, Hristiyan topluluklarında Meryem’e olan saygıyı artırmıştır. Bu metin, Meryem’in kutsallığına vurgu yaparak onun değer ve önemini önce halk bazında sonrasında resmi kilise söyleminde arttırmıştır. Benzer şekilde erken dönemde kaleme alınmış ve Meryem’in ölümünü ve göğe yükselmesini ele alan birçok apokrif eser önce halk nezdinde bu inancın benimsenmesini sağlamış ve ardından 1950 yılında resmen kilisenin ilan ettiği bir dogma olmuştur. Bu makalede, Hristiyanlığın Katolik mezhebi içerisinde halk inancının bir yansıması olan Meryem kültü ve Meryem’le ilgili resmi kilise öğretilerinden oluşan mariyolojinin birbirini besleyerek oluşturdukları dinamik etkileşimin, Meryem teolojisine katkısı ele alınacaktır. Bu minvalde erken dönem Kilise Babalarının yazılarına ek olarak bazı apokrif eserlerin Meryem teolojisinin gelişimine olan katkıları ele alınacaktır. Meryem’in ebedi bekaret dogması bağlamında “Yakup İncili” ve Meryem’in göğe yükselmesi dogmasında “Meryem’in Uykusu” ve “Meryem’in Uykusunu anlatan Altı Apokrif” gibi eserlerin doktrin oluşumuna etkileri incelenecektir. |
Author | Yıldız, Hülya |
Author_xml | – sequence: 1 givenname: Hülya orcidid: 0000-0001-9668-2672 surname: Yıldız fullname: Yıldız, Hülya |
BookMark | eNpFkE1OAkEUhDsGExG5gukLzNj_M7gz-BswbGY_Nszr2NDTY7plwc5ruOIKumcHXsSTOCiJm3qVyqtafKeo4xsPCJ1TknI2kPLCwzK1TpuUESbSNqatHKEuU3mWCMpop_VU5IkiTJ2gfoxzQgjnVBBCu-ip0ME-R3D4EcIK6u-39wo83n3U2u8-PR41fhmXeOK0__-Ay4PHo-3GvW43voKFxQU0rpnbBb6G3dp-rW3tIJyhY6NdhP7h9lBxe1MM75Px5O5heDVOZgNJEqE18FzKLB_oqSBCKpmbfEqEzjKac0OqTPKKKiMUV0JIzRiIqawMoxk3bbeH1N_sLDQxBjDlS7C1DquSkvKXVNmSKvekyj2pfUxb4T9ehGZn |
ContentType | Journal Article |
DBID | AAYXX CITATION |
DOI | 10.32955/neu.ilaf.2024.10.1.10 |
DatabaseName | CrossRef |
DatabaseTitle | CrossRef |
DatabaseTitleList | CrossRef |
DeliveryMethod | fulltext_linktorsrc |
EISSN | 2687-4121 |
EndPage | 276 |
ExternalDocumentID | 10_32955_neu_ilaf_2024_10_1_10 |
GroupedDBID | AAYXX ALMA_UNASSIGNED_HOLDINGS CITATION GROUPED_DOAJ |
ID | FETCH-LOGICAL-c950-4aae3855789ab4045658f8b04a77183f0d753d16f4636445a22e4b5df2173fae3 |
ISSN | 2148-6026 |
IngestDate | Fri Nov 22 03:12:34 EST 2024 |
IsDoiOpenAccess | false |
IsOpenAccess | true |
IsPeerReviewed | true |
IsScholarly | true |
Issue | 1 |
Language | English |
LinkModel | OpenURL |
MergedId | FETCHMERGED-LOGICAL-c950-4aae3855789ab4045658f8b04a77183f0d753d16f4636445a22e4b5df2173fae3 |
ORCID | 0000-0001-9668-2672 |
OpenAccessLink | https://doi.org/10.32955/neu.ilaf.2024.10.1.10 |
PageCount | 20 |
ParticipantIDs | crossref_primary_10_32955_neu_ilaf_2024_10_1_10 |
PublicationCentury | 2000 |
PublicationDate | 2024-6-30 |
PublicationDateYYYYMMDD | 2024-06-30 |
PublicationDate_xml | – month: 06 year: 2024 text: 2024-6-30 day: 30 |
PublicationDecade | 2020 |
PublicationTitle | Yakın Doğu Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi |
PublicationYear | 2024 |
SSID | ssj0003314001 ssib044765146 |
Score | 2.3122325 |
Snippet | İki bin yılı aşkın Hristiyanlık tarihinin erken dönemlerinden itibaren dindeki önemi, konumu ve rolü giderek artan Meryem, Katolik teolojinin alt branşı... |
SourceID | crossref |
SourceType | Aggregation Database |
StartPage | 257 |
Title | Tarihsel Meryem’den İmanın Konusu Olan Meryem’e: Meryem Kültündeki Teolojik Değişimler |
Volume | 10 |
hasFullText | 1 |
inHoldings | 1 |
isFullTextHit | |
isPrint | |
link | http://sdu.summon.serialssolutions.com/2.0.0/link/0/eLvHCXMwtV1Lb9NAEF6FcuGCQIB4FOQDOVlO_dj1g1vrJAqKBAeCBCezttfUxHWqJj70xt_oqX8B7r01_BF-CTO7XictCNEDF-9qY48dz6d5rOdByEvmBYLa3LaCLA0sGnJmcQZeSgrc9gPfFnmB2ciTd8GbD-FwREe9nm5csFn7r5yGNeA1Zs7egNsdUViAOfAcjsB1OP4b38H5PVzKeFUwp490MEME8sVEy_HAxj1PnDi1OV3UzbIx31byk82V82XOulozp_g5_SCuVmqsczEvzRn2BP5SzkFkIbloXPZjhsNR1Ub8tjbvRz7X9xsuPvfjuB_6jfleTkIdFyKWpflaLgUVPyxP-coc83mjTqrkz0NxgrssnZxSRKtcjXIjfNI-6Cnf3s1wqQ6900LPxQ1ObIul9JNa80EQUkdlUndS2_4Nna0IVgWvW23uqu4y1xWF50YMi2rUohmUFcdari4doAYZtISvVOa-pjG7OEbwoCSlBOgkSCdBOgk6Vgnm_d12QfxtO_og5SgNfKYr9qC94Hng5Mo-3d2fV6nskvTeHx9xy4raModm98jd1o8x9hUA75OeqB-QTxp8hgLOz69nADtj_Q0gt_5eGwpuBsJtc4Z41c6N6eVFtbq8kPAyNLyMoViflz_OJawektl4NIsnVtvCw8oiZluUc-GFDLRCxFMqvYewCOEd8ABsIq-wc_CWc8cvsGwdpYy7rqApywtwlL0Crn1EdupFLR4TQxRZVlAWOVHq0Dxi3M-osDn4w6mIMsqekD39RpJjVagl-Tt7nt74imfkzgazu2RnddKI5-TWMm9eSBb_Ak1Tg74 |
link.rule.ids | 315,782,786,866,27933,27934 |
linkProvider | Directory of Open Access Journals |
openUrl | ctx_ver=Z39.88-2004&ctx_enc=info%3Aofi%2Fenc%3AUTF-8&rfr_id=info%3Asid%2Fsummon.serialssolutions.com&rft_val_fmt=info%3Aofi%2Ffmt%3Akev%3Amtx%3Ajournal&rft.genre=article&rft.atitle=Tarihsel+Meryem%E2%80%99den+%C4%B0man%C4%B1n+Konusu+Olan+Meryem%E2%80%99e%3A+Meryem+K%C3%BClt%C3%BCndeki+Teolojik+De%C4%9Fi%C5%9Fimler&rft.jtitle=Yak%C4%B1n+Dog%CC%86u+U%CC%88niversitesi+I%CC%87lahiyat+Faku%CC%88ltesi+Dergisi&rft.au=Y%C4%B1ld%C4%B1z%2C+H%C3%BClya&rft.date=2024-06-30&rft.issn=2148-6026&rft.eissn=2687-4121&rft.volume=10&rft.issue=1&rft.spage=257&rft.epage=276&rft_id=info:doi/10.32955%2Fneu.ilaf.2024.10.1.10&rft.externalDBID=n%2Fa&rft.externalDocID=10_32955_neu_ilaf_2024_10_1_10 |
thumbnail_l | http://covers-cdn.summon.serialssolutions.com/index.aspx?isbn=/lc.gif&issn=2148-6026&client=summon |
thumbnail_m | http://covers-cdn.summon.serialssolutions.com/index.aspx?isbn=/mc.gif&issn=2148-6026&client=summon |
thumbnail_s | http://covers-cdn.summon.serialssolutions.com/index.aspx?isbn=/sc.gif&issn=2148-6026&client=summon |