Biodinamik sürücü modeli içeren bir taşıt süspansiyon sisteminin durum türevi geri beslemeli LQR ile aktif titreşim kontrolü

Kontrolör tasarım problemi doğrusal matris eşitsizliklerinin yardımı ile dış bükey optimizasyon problemi olarak ifade edilmiştir. Kontrolör performansının sürüş konforu, güvenliği ve güç tüketimi açısından incelenebilmesi için süspansiyon, koltuk ve sürücü dinamiklerini içeren beş serbestlik derecel...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Published in:Gazi Üniversitesi Mühendislik Mimarlık Fakültesi dergisi Vol. 34; no. 3; pp. 1573 - 1584
Main Authors: SEVER, Mert, ŞENDUR, Hasan Sefa, YAZICI, Hakan, ARSLAN, Mehmet Selçuk
Format: Journal Article
Language:English
Turkish
Published: Gazi Üniversitesi Mühendislik Fakültesi 29-05-2019
Subjects:
Online Access:Get full text
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:Kontrolör tasarım problemi doğrusal matris eşitsizliklerinin yardımı ile dış bükey optimizasyon problemi olarak ifade edilmiştir. Kontrolör performansının sürüş konforu, güvenliği ve güç tüketimi açısından incelenebilmesi için süspansiyon, koltuk ve sürücü dinamiklerini içeren beş serbestlik dereceli bir model kullanılmıştır. Önerilen kontrolörün performansı, klasik durum geri beslemeli LQR kontrolör ile karşılaştırılarak, ISO2631 standardı sayesinde farklı yol pürüzlülüğü dereceleri ve sürüş hızları için sınanmıştır.Bu çalışmada, bir taşıt süspansiyon sisteminin aktif titreşim kontrolü için durum türevi geri beslemeli LQR kontrolör tasarımı önerilmiştir. Aktif titreşim kontrolü problemleri özelinde ivme-ölçerler yaygın olarak kullanıldıkları için durum değişkenlerinin türevleri olan hız ve ivme sinyalleri, durum değişkenleri olan hız ve konum sinyallerine kıyasla daha kolay elde edilebilmektedir. Bu yüzden literatürde sıklıkla karşılaşılan durum geri beslemeli aktif süspansiyon tasarımları yerine durum türevi geri beslemeli kontrol yapısı ele alınmıştır.
ISSN:1300-1884
1304-4915
DOI:10.17341/gazimmfd.570732