Otizm Spekturum Bozukluğu Olan Bireylerin Sosyal Becerilerinin Geliştirilmesinde Grup Müdahaleleri
Bu çalışma, 2000–2011 yılları arasında otizm spektrum bozukluğu (OSB) olan çocuklarla gerçekleşmiş grupla sosyal beceri öğretimine ilişkin çalışmaların gözden geçirildiği epistemolojik doküman analizidir ve yapılan analizde yorumlayıcı bir bakış açısı işe koşulmuştur. Sosyal beceri öğretimi ile yapı...
Saved in:
Published in: | Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi Vol. 16; no. 1; p. 29 |
---|---|
Main Authors: | , |
Format: | Journal Article |
Language: | English Turkish |
Published: |
Ankara
Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi
01-01-2015
Ankara Universitesi |
Subjects: | |
Online Access: | Get full text |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Abstract | Bu çalışma, 2000–2011 yılları arasında otizm spektrum bozukluğu (OSB) olan çocuklarla gerçekleşmiş grupla sosyal beceri öğretimine ilişkin çalışmaların gözden geçirildiği epistemolojik doküman analizidir ve yapılan analizde yorumlayıcı bir bakış açısı işe koşulmuştur. Sosyal beceri öğretimi ile yapılan araştırmaların genel amacı normal gelişim gösteren akranlarla nitelikli etkileşim kurma becerilerini artırmadır. Bu nedenle grup öğretimi ayrı bir önem taşımaktadır Ne var ki grup müdahalesiyle sosyal beceri öğretimi çalışmaları oldukça sınırlı sayıdadır. Araştırmaya yönelik olarak 20 makaleye ulaşılmıştır. Bu araştırmalar, 29’u normal gelişim gösteren 350’si ise, OSB yelpazesinin farklı tanılarını alan toplam 379 katılımcı ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmalarda grupla sosyal beceri öğretimi kapsamında farklı öğretim yöntemleri kullanılmış ve etkililiği sınanmıştır. Ulaşılan ve incelenen çalışmalarda, öğretim sırasında yaşanan bazı sınırlılıklar belirtilmiş olmasına rağmen, grupla öğretimin yüksek oranda etkili olduğunu ortaya konulmuştur.
Çalışmaların yarıya yakınında genelleme ve izleme verileri toplanmıştır. Çalışmalarda gözlemcilerarası ve uygulama güvenirliği çalışmaları yapılma oranı da oldukça düşüktür.
Öğretim sırasında yaşanılan sınırlılıklar araştırma sayısı arttıkça ve deneyimlere bağlı olarak çözüm önerileri üretildikçe aşılabilecektir ve öğretimin sistematik olarak uygulanabilirliği daha da artacaktır. Grupla sosyal beceri öğretimi yapılırken genelleme ve izleme çalışmalarına ağırlık verilmelidir. Daha çok sayıda çalışmada farklı yöntemlerle sosyal geçerlik verileri toplanmalıdır. |
---|---|
AbstractList | Bu çalışma, 2000–2011 yılları arasında otizm spektrum bozukluğu (OSB) olan çocuklarla gerçekleşmiş grupla sosyal beceri öğretimine ilişkin çalışmaların gözden geçirildiği epistemolojik doküman analizidir ve yapılan analizde yorumlayıcı bir bakış açısı işe koşulmuştur. Sosyal beceri öğretimi ile yapılan araştırmaların genel amacı normal gelişim gösteren akranlarla nitelikli etkileşim kurma becerilerini artırmadır. Bu nedenle grup öğretimi ayrı bir önem taşımaktadır Ne var ki grup müdahalesiyle sosyal beceri öğretimi çalışmaları oldukça sınırlı sayıdadır. Araştırmaya yönelik olarak 20 makaleye ulaşılmıştır. Bu araştırmalar, 29’u normal gelişim gösteren 350’si ise, OSB yelpazesinin farklı tanılarını alan toplam 379 katılımcı ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmalarda grupla sosyal beceri öğretimi kapsamında farklı öğretim yöntemleri kullanılmış ve etkililiği sınanmıştır. Ulaşılan ve incelenen çalışmalarda, öğretim sırasında yaşanan bazı sınırlılıklar belirtilmiş olmasına rağmen, grupla öğretimin yüksek oranda etkili olduğunu ortaya konulmuştur.
Çalışmaların yarıya yakınında genelleme ve izleme verileri toplanmıştır. Çalışmalarda gözlemcilerarası ve uygulama güvenirliği çalışmaları yapılma oranı da oldukça düşüktür.
Öğretim sırasında yaşanılan sınırlılıklar araştırma sayısı arttıkça ve deneyimlere bağlı olarak çözüm önerileri üretildikçe aşılabilecektir ve öğretimin sistematik olarak uygulanabilirliği daha da artacaktır. Grupla sosyal beceri öğretimi yapılırken genelleme ve izleme çalışmalarına ağırlık verilmelidir. Daha çok sayıda çalışmada farklı yöntemlerle sosyal geçerlik verileri toplanmalıdır. |
Abstract_FL | This is a review study which is about social skill teaching with group intended for children with autism spectrum disorder (ASD) between 2000-2011. The overall objective of this social skill studies are qualified to increase their ability to interact with their peers with normal developments. For this reason, group teaching has a big importance. SST are quite limited with the intervention of group. The 20 articles are obtained intended for this study. The researches have made with 379 in total, and 350 attendants of them have different diagnoses scale of the ASD. The different teaching methods are used and its effectiveness is presented, and it can also be obvious effectiveness of different methods in teaching with group. The few of the studies prove the effectiveness of teaching in generalization and following studies. For that reason, when the social skill teaching (SST) is done, it should be more concentrate on generalization and following studies. It can be gathered different data in social validity studies. The main aim of the social skill studies is to establish and increase the communication with normal development equal. For that reason, social validity data can be obtained using the social comparison.
The studies’ percentage of the reliability and pragmatic reliability is so low among the observers and it should be managed more carefully in future studies.
The SST with group intervention is a newly teaching method. Moreover; it is seen rarely. Although, it has so many problems in teaching process, the studies show us that SST with group intervention has highly effect.
The complications and applications in the field of teaching increase, the teaching will be systematic and applicability will increase according to the solution suggestions. In spide of the some difficulties, the SST with group intervention is a hopeful social skill teaching method due to its effects. |
Author | Güven,Didem Vuran,Sezgin |
AuthorAffiliation | Özel Eğitim Bölümü, Zihin Engelliler Eğitimi Anabilim Dalı |
AuthorAffiliation_xml | – name: Özel Eğitim Bölümü, Zihin Engelliler Eğitimi Anabilim Dalı |
Author_xml | – sequence: 1 fullname: Vuran,Sezgin – sequence: 2 fullname: Güven,Didem |
BookMark | eNpFkLFOwzAQQC1UJErpB7BZYmAK2HHsJGNb2lKpKENhjhznAqauU5J4aH-mP8IG_BeGInHL3T093enuHPVsbQGhS0puKCf0NtsbeO5ycoyQJieoH9IoDZJQ0B7qU0aiIBYsPUPDttUFIXEoRMzSPoKs0_sNXm1h3bnGbfC43ru1cZ8HhzMjLR7rBnYGGm3xqm530uAxKN_-Ig_nYPTXodOebKDVtgQ8b9wWP3y8l_JFGvgRL9BpJU0Lw788QE-z6ePkPlhm88VktAwUTVkSlISBYkUZ00olslRMUVlGYSi4FLxgouAVJ8wfFfJU8VQyVkkZqYL4skpEwQbo6jh329RvDtouf61dY_3KnIqUCf8UQb11fbR0CdLU1mgL_-Libjpa5jSihLNvhQNtXg |
CitedBy_id | crossref_primary_10_17240_aibuefd_2018___379998 crossref_primary_10_31590_ejosat_519509 |
ContentType | Journal Article |
Copyright | Copyright Ankara Universitesi 2015 |
Copyright_xml | – notice: Copyright Ankara Universitesi 2015 |
DBID | IEBAR 0-V 3V. 7XB 88B 88J 8FK ABUWG AFKRA ALSLI AZQEC BENPR CCPQU CJNVE DWQXO EDSIH GNUQQ M0P M2R PIMPY PQEDU PQEST PQQKQ PQUKI PRINS Q9U |
DOI | 10.1501/Ozlegt_0000000218 |
DatabaseName | Idealonline online kütüphane - Journals ProQuest Social Sciences Premium Collection【Remote access available】 ProQuest Central (Corporate) ProQuest Central (purchase pre-March 2016) Education Database (Alumni Edition) Social Science Database (Alumni Edition) ProQuest Central (Alumni) (purchase pre-March 2016) ProQuest Central (Alumni) ProQuest Central Social Science Premium Collection (Proquest) (PQ_SDU_P3) ProQuest Central Essentials AUTh Library subscriptions: ProQuest Central ProQuest One Community College Education Collection ProQuest Central Turkey Database ProQuest Central Student Education Database (ProQuest) Social Science Database (ProQuest) Publicly Available Content (ProQuest) ProQuest One Education ProQuest One Academic Eastern Edition (DO NOT USE) ProQuest One Academic ProQuest One Academic UKI Edition ProQuest Central China ProQuest Central Basic |
DatabaseTitle | Publicly Available Content Database ProQuest One Education Social Science Premium Collection Education Collection ProQuest Central Student ProQuest Central Basic ProQuest Education Journals ProQuest Central Essentials ProQuest One Academic Eastern Edition ProQuest Social Science Journals (Alumni Edition) ProQuest Central (Alumni Edition) ProQuest One Community College ProQuest Central China ProQuest Central ProQuest Social Science Journals ProQuest Social Sciences Premium Collection ProQuest One Academic UKI Edition ProQuest Central Korea Turkey Database ProQuest One Academic ProQuest Education Journals (Alumni Edition) ProQuest Central (Alumni) |
DatabaseTitleList | |
Database_xml | – sequence: 1 dbid: IEBAR name: Idealonline online kütüphane - Journals url: http://www.idealonline.com.tr/IdealOnline/listDatabases.xhtml sourceTypes: Aggregation Database |
DeliveryMethod | fulltext_linktorsrc |
Discipline | Education |
DocumentTitleAlternate | Social Skills Development in Individuals with Autism Spectrum Disorders Group Interventions |
EISSN | 2149-8261 |
Editor | Çakır İlhan,Ayşe |
Editor_xml | – sequence: 1 fullname: Çakır İlhan,Ayşe |
ExternalDocumentID | 3734951881 IDEAL_14105 |
Genre | General Information |
GeographicLocations | Ankara Türkiye |
GeographicLocations_xml | – name: Ankara – name: Türkiye |
GroupedDBID | ALMA_UNASSIGNED_HOLDINGS IEBAR M~E 0-V 3V. 5VS 7XB 8FK ABUWG ADBBV AFKRA ALSLI AZQEC BCNDV BENPR CCPQU CJNVE DWQXO EDSIH GNUQQ GROUPED_DOAJ IPNFZ M0P M2R PIMPY PQEDU PQEST PQQKQ PQUKI PRINS Q9U RIG |
ID | FETCH-LOGICAL-c1938-d03ec3bd71fc8adc3c1ad42265a65b36b5f503826259c59a33faa4cb09a3f86b3 |
IEDL.DBID | IEBAR |
ISSN | 1304-7639 |
IngestDate | Thu Oct 10 20:03:05 EDT 2024 Wed Nov 20 07:36:38 EST 2024 |
IsDoiOpenAccess | true |
IsOpenAccess | true |
IsPeerReviewed | true |
IsScholarly | true |
Issue | 1 |
Keywords | otizm spektrum bozukluğu Grupla sosyal beceri öğretimi sosyal beceri autism spectrum disorder and social skills Group social skills teaching |
Language | English Turkish |
LinkModel | DirectLink |
MergedId | FETCHMERGED-LOGICAL-c1938-d03ec3bd71fc8adc3c1ad42265a65b36b5f503826259c59a33faa4cb09a3f86b3 |
OpenAccessLink | http://dx.doi.org/10.1501/Ozlegt_0000000218 |
PQID | 1693621461 |
PQPubID | 75759 |
ParticipantIDs | proquest_journals_1693621461 idealonline_journals_IDEAL_14105 |
PublicationCentury | 2000 |
PublicationDate | 2015-1 20150101 |
PublicationDateYYYYMMDD | 2015-01-01 |
PublicationDate_xml | – month: 01 year: 2015 text: 2015-1 |
PublicationDecade | 2010 |
PublicationPlace | Ankara |
PublicationPlace_xml | – name: Ankara |
PublicationTitle | Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi |
PublicationYear | 2015 |
Publisher | Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Ankara Universitesi |
Publisher_xml | – name: Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi – name: Ankara Universitesi |
SSID | ssib007266739 ssib044729620 ssj0001919896 |
Score | 1.9204519 |
Snippet | Bu çalışma, 2000–2011 yılları arasında otizm spektrum bozukluğu (OSB) olan çocuklarla gerçekleşmiş grupla sosyal beceri öğretimine ilişkin çalışmaların gözden... |
SourceID | proquest idealonline |
SourceType | Aggregation Database |
StartPage | 29 |
SubjectTerms | Eğitim Bilimleri |
Title | Otizm Spekturum Bozukluğu Olan Bireylerin Sosyal Becerilerinin Geliştirilmesinde Grup Müdahaleleri |
URI | http://www.idealonline.com.tr/IdealOnline/lookAtPublications/paperDetail.xhtml?uId=14105 https://www.proquest.com/docview/1693621461 |
Volume | 16 |
hasFullText | 1 |
inHoldings | 1 |
isFullTextHit | |
isPrint | |
link | http://sdu.summon.serialssolutions.com/2.0.0/link/0/eLvHCXMwtV07T8MwELZou8DAQ4AolMoDa8jDSZpMKKVPCahEQWKrHNtRq6YPpYlE-2f6R9iA_8U5CaUSAxOZknNkOc7Z9519_g6hK802AsG5rgiHUsXkNVvxwQoqRASCcYD4nMoFt06_9vDiNJqSJmc7rHnEASJlPBFpREccqV0pyrg31RDApxdvL2qpczoXUSMNubx-HcaT8CaRezUygrGASmDBCeh7qduse48bXasZMuHlxpSbJqBM28gOFWumAsPOzTdBLU1Xeytw4uOBll2GTBGyt9XOXxN5ap1aB__3XYdoP0es2MtU7AjtxNExEr14tJrg_lyMwWYlE1yfrZJxmHysE9wL6RTXYSpdhvJsIe7PFkuooC4YPKYiELZFOPpcxyOQTMRCcjbidpTM8f37G6dDsFryxRP03Go-3XaUPGODwgAIOgrXiGDE5zU9YA7ljDCdcnlW16K25RPbtwJJP2NIp4tZLiUkoNRkvga3gWP75BQVp7OpOEPYdakBpS70NTMlh40eEC6IYzImNI3xMsJbHTrIR95i0G00vbtB2kdlVPn-Kz_lknzGTrOZn_9dwwXaBYBkZUsuFVSMo0RcosKCJ9XUea_mWvUFCPLlGQ |
link.rule.ids | 315,782,786,866,25139,27935,27936 |
linkProvider | İdeal Kültür Yayıncılık |
openUrl | ctx_ver=Z39.88-2004&ctx_enc=info%3Aofi%2Fenc%3AUTF-8&rfr_id=info%3Asid%2Fsummon.serialssolutions.com&rft_val_fmt=info%3Aofi%2Ffmt%3Akev%3Amtx%3Ajournal&rft.genre=article&rft.atitle=Otizm+Spekturum+Bozuklugu+Olan+Bireylerin+Sosyal+Becerilerinin+Gelistirilmesinde+Grup+M%C3%BCdahaleleri&rft.jtitle=Ankara+%C3%BCniversitesi+e%C4%9Fitim+bilimleri+fak%C3%BCltesi+%C3%B6zel+e%C4%9Fitim+dergisi&rft.au=G%C3%BCven%2C+Didem&rft.au=Vuran%2C+Sezgin&rft.date=2015-01-01&rft.pub=Ankara+Universitesi&rft.issn=1304-7639&rft.eissn=2149-8261&rft.volume=16&rft.issue=1&rft.spage=29&rft_id=info:doi/10.1501%2FOzlegt_0000000218&rft.externalDBID=HAS_PDF_LINK&rft.externalDocID=3734951881 |
thumbnail_l | http://covers-cdn.summon.serialssolutions.com/index.aspx?isbn=/lc.gif&issn=1304-7639&client=summon |
thumbnail_m | http://covers-cdn.summon.serialssolutions.com/index.aspx?isbn=/mc.gif&issn=1304-7639&client=summon |
thumbnail_s | http://covers-cdn.summon.serialssolutions.com/index.aspx?isbn=/sc.gif&issn=1304-7639&client=summon |