Otizm Spekturum Bozukluğu Olan Bireylerin Sosyal Becerilerinin Geliştirilmesinde Grup Müdahaleleri

Bu çalışma, 2000–2011 yılları arasında otizm spektrum bozukluğu (OSB) olan çocuklarla gerçekleşmiş grupla sosyal beceri öğretimine ilişkin çalışmaların gözden geçirildiği epistemolojik doküman analizidir ve yapılan analizde yorumlayıcı bir bakış açısı işe koşulmuştur. Sosyal beceri öğretimi ile yapı...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Published in:Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi Vol. 16; no. 1; p. 29
Main Authors: Vuran,Sezgin, Güven,Didem
Format: Journal Article
Language:English
Turkish
Published: Ankara Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi 01-01-2015
Ankara Universitesi
Subjects:
Online Access:Get full text
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Abstract Bu çalışma, 2000–2011 yılları arasında otizm spektrum bozukluğu (OSB) olan çocuklarla gerçekleşmiş grupla sosyal beceri öğretimine ilişkin çalışmaların gözden geçirildiği epistemolojik doküman analizidir ve yapılan analizde yorumlayıcı bir bakış açısı işe koşulmuştur. Sosyal beceri öğretimi ile yapılan araştırmaların genel amacı normal gelişim gösteren akranlarla nitelikli etkileşim kurma becerilerini artırmadır. Bu nedenle grup öğretimi ayrı bir önem taşımaktadır Ne var ki grup müdahalesiyle sosyal beceri öğretimi çalışmaları oldukça sınırlı sayıdadır. Araştırmaya yönelik olarak 20 makaleye ulaşılmıştır. Bu araştırmalar, 29’u normal gelişim gösteren 350’si ise, OSB yelpazesinin farklı tanılarını alan toplam 379 katılımcı ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmalarda grupla sosyal beceri öğretimi kapsamında farklı öğretim yöntemleri kullanılmış ve etkililiği sınanmıştır. Ulaşılan ve incelenen çalışmalarda, öğretim sırasında yaşanan bazı sınırlılıklar belirtilmiş olmasına rağmen, grupla öğretimin yüksek oranda etkili olduğunu ortaya konulmuştur. Çalışmaların yarıya yakınında genelleme ve izleme verileri toplanmıştır. Çalışmalarda gözlemcilerarası ve uygulama güvenirliği çalışmaları yapılma oranı da oldukça düşüktür. Öğretim sırasında yaşanılan sınırlılıklar araştırma sayısı arttıkça ve deneyimlere bağlı olarak çözüm önerileri üretildikçe aşılabilecektir ve öğretimin sistematik olarak uygulanabilirliği daha da artacaktır. Grupla sosyal beceri öğretimi yapılırken genelleme ve izleme çalışmalarına ağırlık verilmelidir. Daha çok sayıda çalışmada farklı yöntemlerle sosyal geçerlik verileri toplanmalıdır.
AbstractList Bu çalışma, 2000–2011 yılları arasında otizm spektrum bozukluğu (OSB) olan çocuklarla gerçekleşmiş grupla sosyal beceri öğretimine ilişkin çalışmaların gözden geçirildiği epistemolojik doküman analizidir ve yapılan analizde yorumlayıcı bir bakış açısı işe koşulmuştur. Sosyal beceri öğretimi ile yapılan araştırmaların genel amacı normal gelişim gösteren akranlarla nitelikli etkileşim kurma becerilerini artırmadır. Bu nedenle grup öğretimi ayrı bir önem taşımaktadır Ne var ki grup müdahalesiyle sosyal beceri öğretimi çalışmaları oldukça sınırlı sayıdadır. Araştırmaya yönelik olarak 20 makaleye ulaşılmıştır. Bu araştırmalar, 29’u normal gelişim gösteren 350’si ise, OSB yelpazesinin farklı tanılarını alan toplam 379 katılımcı ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmalarda grupla sosyal beceri öğretimi kapsamında farklı öğretim yöntemleri kullanılmış ve etkililiği sınanmıştır. Ulaşılan ve incelenen çalışmalarda, öğretim sırasında yaşanan bazı sınırlılıklar belirtilmiş olmasına rağmen, grupla öğretimin yüksek oranda etkili olduğunu ortaya konulmuştur. Çalışmaların yarıya yakınında genelleme ve izleme verileri toplanmıştır. Çalışmalarda gözlemcilerarası ve uygulama güvenirliği çalışmaları yapılma oranı da oldukça düşüktür. Öğretim sırasında yaşanılan sınırlılıklar araştırma sayısı arttıkça ve deneyimlere bağlı olarak çözüm önerileri üretildikçe aşılabilecektir ve öğretimin sistematik olarak uygulanabilirliği daha da artacaktır. Grupla sosyal beceri öğretimi yapılırken genelleme ve izleme çalışmalarına ağırlık verilmelidir. Daha çok sayıda çalışmada farklı yöntemlerle sosyal geçerlik verileri toplanmalıdır.
Abstract_FL This is a review study which is about social skill teaching with group intended for children with autism spectrum disorder (ASD) between 2000-2011. The overall objective of this social skill studies are qualified to increase their ability to interact with their peers with normal developments. For this reason, group teaching has a big importance. SST are quite limited with the intervention of group. The 20 articles are obtained intended for this study. The researches have made with 379 in total, and 350 attendants of them have different diagnoses scale of the ASD. The different teaching methods are used and its effectiveness is presented, and it can also be obvious effectiveness of different methods in teaching with group. The few of the studies prove the effectiveness of teaching in generalization and following studies. For that reason, when the social skill teaching (SST) is done, it should be more concentrate on generalization and following studies. It can be gathered different data in social validity studies. The main aim of the social skill studies is to establish and increase the communication with normal development equal. For that reason, social validity data can be obtained using the social comparison. The studies’ percentage of the reliability and pragmatic reliability is so low among the observers and it should be managed more carefully in future studies. The SST with group intervention is a newly teaching method. Moreover; it is seen rarely. Although, it has so many problems in teaching process, the studies show us that SST with group intervention has highly effect. The complications and applications in the field of teaching increase, the teaching will be systematic and applicability will increase according to the solution suggestions. In spide of the some difficulties, the SST with group intervention is a hopeful social skill teaching method due to its effects.
Author Güven,Didem
Vuran,Sezgin
AuthorAffiliation Özel Eğitim Bölümü, Zihin Engelliler Eğitimi Anabilim Dalı
AuthorAffiliation_xml – name: Özel Eğitim Bölümü, Zihin Engelliler Eğitimi Anabilim Dalı
Author_xml – sequence: 1
  fullname: Vuran,Sezgin
– sequence: 2
  fullname: Güven,Didem
BookMark eNpFkLFOwzAQQC1UJErpB7BZYmAK2HHsJGNb2lKpKENhjhznAqauU5J4aH-mP8IG_BeGInHL3T093enuHPVsbQGhS0puKCf0NtsbeO5ycoyQJieoH9IoDZJQ0B7qU0aiIBYsPUPDttUFIXEoRMzSPoKs0_sNXm1h3bnGbfC43ru1cZ8HhzMjLR7rBnYGGm3xqm530uAxKN_-Ig_nYPTXodOebKDVtgQ8b9wWP3y8l_JFGvgRL9BpJU0Lw788QE-z6ePkPlhm88VktAwUTVkSlISBYkUZ00olslRMUVlGYSi4FLxgouAVJ8wfFfJU8VQyVkkZqYL4skpEwQbo6jh329RvDtouf61dY_3KnIqUCf8UQb11fbR0CdLU1mgL_-Libjpa5jSihLNvhQNtXg
CitedBy_id crossref_primary_10_17240_aibuefd_2018___379998
crossref_primary_10_31590_ejosat_519509
ContentType Journal Article
Copyright Copyright Ankara Universitesi 2015
Copyright_xml – notice: Copyright Ankara Universitesi 2015
DBID IEBAR
0-V
3V.
7XB
88B
88J
8FK
ABUWG
AFKRA
ALSLI
AZQEC
BENPR
CCPQU
CJNVE
DWQXO
EDSIH
GNUQQ
M0P
M2R
PIMPY
PQEDU
PQEST
PQQKQ
PQUKI
PRINS
Q9U
DOI 10.1501/Ozlegt_0000000218
DatabaseName Idealonline online kütüphane - Journals
ProQuest Social Sciences Premium Collection【Remote access available】
ProQuest Central (Corporate)
ProQuest Central (purchase pre-March 2016)
Education Database (Alumni Edition)
Social Science Database (Alumni Edition)
ProQuest Central (Alumni) (purchase pre-March 2016)
ProQuest Central (Alumni)
ProQuest Central
Social Science Premium Collection (Proquest) (PQ_SDU_P3)
ProQuest Central Essentials
AUTh Library subscriptions: ProQuest Central
ProQuest One Community College
Education Collection
ProQuest Central
Turkey Database
ProQuest Central Student
Education Database (ProQuest)
Social Science Database (ProQuest)
Publicly Available Content (ProQuest)
ProQuest One Education
ProQuest One Academic Eastern Edition (DO NOT USE)
ProQuest One Academic
ProQuest One Academic UKI Edition
ProQuest Central China
ProQuest Central Basic
DatabaseTitle Publicly Available Content Database
ProQuest One Education
Social Science Premium Collection
Education Collection
ProQuest Central Student
ProQuest Central Basic
ProQuest Education Journals
ProQuest Central Essentials
ProQuest One Academic Eastern Edition
ProQuest Social Science Journals (Alumni Edition)
ProQuest Central (Alumni Edition)
ProQuest One Community College
ProQuest Central China
ProQuest Central
ProQuest Social Science Journals
ProQuest Social Sciences Premium Collection
ProQuest One Academic UKI Edition
ProQuest Central Korea
Turkey Database
ProQuest One Academic
ProQuest Education Journals (Alumni Edition)
ProQuest Central (Alumni)
DatabaseTitleList
Database_xml – sequence: 1
  dbid: IEBAR
  name: Idealonline online kütüphane - Journals
  url: http://www.idealonline.com.tr/IdealOnline/listDatabases.xhtml
  sourceTypes: Aggregation Database
DeliveryMethod fulltext_linktorsrc
Discipline Education
DocumentTitleAlternate Social Skills Development in Individuals with Autism Spectrum Disorders Group Interventions
EISSN 2149-8261
Editor Çakır İlhan,Ayşe
Editor_xml – sequence: 1
  fullname: Çakır İlhan,Ayşe
ExternalDocumentID 3734951881
IDEAL_14105
Genre General Information
GeographicLocations Ankara
Türkiye
GeographicLocations_xml – name: Ankara
– name: Türkiye
GroupedDBID ALMA_UNASSIGNED_HOLDINGS
IEBAR
M~E
0-V
3V.
5VS
7XB
8FK
ABUWG
ADBBV
AFKRA
ALSLI
AZQEC
BCNDV
BENPR
CCPQU
CJNVE
DWQXO
EDSIH
GNUQQ
GROUPED_DOAJ
IPNFZ
M0P
M2R
PIMPY
PQEDU
PQEST
PQQKQ
PQUKI
PRINS
Q9U
RIG
ID FETCH-LOGICAL-c1938-d03ec3bd71fc8adc3c1ad42265a65b36b5f503826259c59a33faa4cb09a3f86b3
IEDL.DBID IEBAR
ISSN 1304-7639
IngestDate Thu Oct 10 20:03:05 EDT 2024
Wed Nov 20 07:36:38 EST 2024
IsDoiOpenAccess true
IsOpenAccess true
IsPeerReviewed true
IsScholarly true
Issue 1
Keywords otizm spektrum bozukluğu
Grupla sosyal beceri öğretimi
sosyal beceri
autism spectrum disorder and social skills
Group social skills teaching
Language English
Turkish
LinkModel DirectLink
MergedId FETCHMERGED-LOGICAL-c1938-d03ec3bd71fc8adc3c1ad42265a65b36b5f503826259c59a33faa4cb09a3f86b3
OpenAccessLink http://dx.doi.org/10.1501/Ozlegt_0000000218
PQID 1693621461
PQPubID 75759
ParticipantIDs proquest_journals_1693621461
idealonline_journals_IDEAL_14105
PublicationCentury 2000
PublicationDate 2015-1
20150101
PublicationDateYYYYMMDD 2015-01-01
PublicationDate_xml – month: 01
  year: 2015
  text: 2015-1
PublicationDecade 2010
PublicationPlace Ankara
PublicationPlace_xml – name: Ankara
PublicationTitle Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi
PublicationYear 2015
Publisher Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi
Ankara Universitesi
Publisher_xml – name: Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi
– name: Ankara Universitesi
SSID ssib007266739
ssib044729620
ssj0001919896
Score 1.9204519
Snippet Bu çalışma, 2000–2011 yılları arasında otizm spektrum bozukluğu (OSB) olan çocuklarla gerçekleşmiş grupla sosyal beceri öğretimine ilişkin çalışmaların gözden...
SourceID proquest
idealonline
SourceType Aggregation Database
StartPage 29
SubjectTerms Eğitim Bilimleri
Title Otizm Spekturum Bozukluğu Olan Bireylerin Sosyal Becerilerinin Geliştirilmesinde Grup Müdahaleleri
URI http://www.idealonline.com.tr/IdealOnline/lookAtPublications/paperDetail.xhtml?uId=14105
https://www.proquest.com/docview/1693621461
Volume 16
hasFullText 1
inHoldings 1
isFullTextHit
isPrint
link http://sdu.summon.serialssolutions.com/2.0.0/link/0/eLvHCXMwtV07T8MwELZou8DAQ4AolMoDa8jDSZpMKKVPCahEQWKrHNtRq6YPpYlE-2f6R9iA_8U5CaUSAxOZknNkOc7Z9519_g6hK802AsG5rgiHUsXkNVvxwQoqRASCcYD4nMoFt06_9vDiNJqSJmc7rHnEASJlPBFpREccqV0pyrg31RDApxdvL2qpczoXUSMNubx-HcaT8CaRezUygrGASmDBCeh7qduse48bXasZMuHlxpSbJqBM28gOFWumAsPOzTdBLU1Xeytw4uOBll2GTBGyt9XOXxN5ap1aB__3XYdoP0es2MtU7AjtxNExEr14tJrg_lyMwWYlE1yfrZJxmHysE9wL6RTXYSpdhvJsIe7PFkuooC4YPKYiELZFOPpcxyOQTMRCcjbidpTM8f37G6dDsFryxRP03Go-3XaUPGODwgAIOgrXiGDE5zU9YA7ljDCdcnlW16K25RPbtwJJP2NIp4tZLiUkoNRkvga3gWP75BQVp7OpOEPYdakBpS70NTMlh40eEC6IYzImNI3xMsJbHTrIR95i0G00vbtB2kdlVPn-Kz_lknzGTrOZn_9dwwXaBYBkZUsuFVSMo0RcosKCJ9XUea_mWvUFCPLlGQ
link.rule.ids 315,782,786,866,25139,27935,27936
linkProvider İdeal Kültür Yayıncılık
openUrl ctx_ver=Z39.88-2004&ctx_enc=info%3Aofi%2Fenc%3AUTF-8&rfr_id=info%3Asid%2Fsummon.serialssolutions.com&rft_val_fmt=info%3Aofi%2Ffmt%3Akev%3Amtx%3Ajournal&rft.genre=article&rft.atitle=Otizm+Spekturum+Bozuklugu+Olan+Bireylerin+Sosyal+Becerilerinin+Gelistirilmesinde+Grup+M%C3%BCdahaleleri&rft.jtitle=Ankara+%C3%BCniversitesi+e%C4%9Fitim+bilimleri+fak%C3%BCltesi+%C3%B6zel+e%C4%9Fitim+dergisi&rft.au=G%C3%BCven%2C+Didem&rft.au=Vuran%2C+Sezgin&rft.date=2015-01-01&rft.pub=Ankara+Universitesi&rft.issn=1304-7639&rft.eissn=2149-8261&rft.volume=16&rft.issue=1&rft.spage=29&rft_id=info:doi/10.1501%2FOzlegt_0000000218&rft.externalDBID=HAS_PDF_LINK&rft.externalDocID=3734951881
thumbnail_l http://covers-cdn.summon.serialssolutions.com/index.aspx?isbn=/lc.gif&issn=1304-7639&client=summon
thumbnail_m http://covers-cdn.summon.serialssolutions.com/index.aspx?isbn=/mc.gif&issn=1304-7639&client=summon
thumbnail_s http://covers-cdn.summon.serialssolutions.com/index.aspx?isbn=/sc.gif&issn=1304-7639&client=summon