Özel eğitim öğretmenlerine piramit modeli aracılığıyla sunulan davranışsal beceri öğretiminin pekiştireç değerlendirme öğretimi üzerindeki etkililiği
Piramit modeli, özellikle özel eğitim alanındaki mesleki gelişim eğitimlerinde, davranışsal uygulamaların öğretimi amacıyla kullanılmakta olan ve kısa sürede daha fazla kişiye ulaşma imkânı veren bir modeldir. Bu modelde bir uzman, belli sayıdaki uygulamacıya eğitim verdikten sonra, eğitime katılan...
Saved in:
Published in: | Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi dergisi Vol. 2021; no. 52; pp. 179 - 205 |
---|---|
Main Authors: | , , , |
Format: | Journal Article |
Language: | Turkish |
Published: |
Pamukkale Üniversitesi
01-02-2021
|
Subjects: | |
Online Access: | Get full text |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Summary: | Piramit modeli, özellikle özel eğitim alanındaki mesleki gelişim eğitimlerinde, davranışsal
uygulamaların öğretimi amacıyla kullanılmakta olan ve kısa sürede daha fazla kişiye ulaşma imkânı
veren bir modeldir. Bu modelde bir uzman, belli sayıdaki uygulamacıya eğitim verdikten sonra,
eğitime katılan bu kişiler de başka uygulamacılara eğitim vermektedir. Piramit modeli temel alınarak
gerçekleştirilen mesleki gelişim eğitimlerinde ise sıklıkla Davranışsal Beceri Öğretiminden (DBÖ)
yararlanıldığı görülmektedir. DBÖ, sözel sununun yanı sıra içeriğinde canlandırma yapma ve geri
bildirim sunma basamaklarını da içeren ve katılımcıların öğretimi sunulan uygulamayı pratik
etmelerine olanak sunan aşamalardan oluşmaktadır. Bu çalışmada da piramit modeli temel alınarak
üç özel eğitim öğretmenine (birincil katılımcılar) DBÖ yolu ile Çok Seçenekli Pekiştireç
Değerlendirme (ÇSPD) oturumlarını gerçekleştirme eğitimi verilmiş, ardından bu üç öğretmenin her
biri üçer meslek elemanına (ikincil katılımcılar) aynı şekilde eğitim düzenlemiştir. Gruplar arası
eşzamanlı olmayan çoklu başlama düzeyi modeli kullanılarak desenlenen çalışmanın sonuçları,
birincil ve ikincil olmak üzere tüm katılımcıların DBÖ ile sunulan ÇSPD’yi yüksek uygulama
güvenirliği ile uygulayabilir düzeye ulaştığını, ayrıca birincil katılımcıların DBÖ ile ikincil
katılımcılara ÇSPD öğretimini yüksek uygulama güvenirliği ile öğretebildiklerini göstermektedir. |
---|---|
ISSN: | 1301-0085 1309-0275 |