Patellofemoral disorders and quality of life after primary anterior cruciate ligament reconstruction – comparison between ipsilateral and contralateral techniques using bone-patellar tendon-bone graft after 10 years
This study intended to compare two ACL primary anatomical reconstruction techniques (ipsilateral and contralateral) using autogenous graft of the patellar ligament in symptoms and disabilities correlated to the patellofemoral pain syndrome, in addition to quality of life, by using questionnaires val...
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Published in: | Sportorthopädie-Sporttraumatologie Vol. 36; no. 3; pp. 284 - 289 |
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Main Authors: | , , , , , |
Format: | Journal Article |
Language: | English |
Published: |
Elsevier GmbH
01-09-2020
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Subjects: | |
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Summary: | This study intended to compare two ACL primary anatomical reconstruction techniques (ipsilateral and contralateral) using autogenous graft of the patellar ligament in symptoms and disabilities correlated to the patellofemoral pain syndrome, in addition to quality of life, by using questionnaires validated for this purpose.
This is a retrospective cross-sectional study, with a total of 50 patients who underwent primary reconstruction of the anterior cruciate ligament, divided into two groups: use of ipsilateral bone-patellar tendon-bone graft (IG) (N=25) and contralateral graft (CG) (n=25). Anthropometric data and two outcome measures were used to analyze the results: Kujala questionnaire (Scoring of Patellofemoral Disorders) and Health Status Questionnaire (SF-36).
It was observed in this study sample that the group with contralateral bone-patellar tendon-bone graft scored in both the Kujala questionnaire (p=0.001) and the SF-36 score (p=0.036) significantly higher than the group with ipsilateral bone-patellar tendon-bone graft.
Data from the present study show that the contralateral technique has advantages when compared to the ipsilateral technique, both using the patellar ligament as an ACLR graft, in terms of patellofemoral pain syndrome related symptoms and disabilities, observed in a cross-sectional evaluation 10 years after the reconstruction.
Ziel dieser Studie war der Vergleich zweier Techniken zur primären anatomischen Rekonstruktion des vorderen Kreuzbandes (ipsilateral und kontralateral) mit Eigentransplantaten aus der Patellasehne. Zielgrößen waren Symptome und Einschränkungen mit Bezug zum patellofemoralen Schmerzsyndrom sowie Lebensqualität, die jeweils mithilfe von validierten Fragebögen gemessen wurden.
Dies ist eine retrospektive Querschnittsstudie. Insgesamt 50 Patienten, an denen eine primäre Rekonstruktion des vorderen Kreuzbandes vorgenommen worden war, wurden in 2 Gruppen eingeteilt: ipsilaterales Knochen-Sehne-Knochen-Transplantat (IG) (n=25) und kontralaterales Transplantat (CG) (n=25). Anthropometrische Daten und zwei Ergebnisvariablen wurden zur Ergebnisanalyse verwendet: der Kujala-Fragebogen (Bewertung von patellofemoralen Störungen) und der Fragebogen zum Gesundheitszustand (SF-36).
In der Studienpopulation zeigte sich, dass die Gruppe mit kontralateralem Knochen-Sehne-Knochen Transplantat sowohl im Kujala-Fragebogen (p=0.001) als auch im SF-36 (p=0.036) signifikant höhere Ergebnisse erzielte als die Gruppe mit dem ipsilateralen Knochen-Sehne-Knochen Transplantat.
Die in der vorliegenden Querschnittsstudie 10 Jahre nach dem Eingriff erhobenen Daten zeigen für Symptome und Einschränkungen mit Bezug zum patellofemoralen Schmerzsyndrom einen Vorteil der kontralateralen Technik gegenüber der ipsilateralen Technik beim Einsatz der Patellasehne als Transplantat in der Rekonstruktion des vorderen Kreuzbandes. |
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ISSN: | 0949-328X 1876-4339 |
DOI: | 10.1016/j.orthtr.2020.07.005 |