Türk sinemasında iç göç: 1950-1960 döneminin coğrafi olarak okunması
Ülke sınırları içerisinde yapılan kalıcı yer değiştirme hareketi olan göçlere iç göç denir. Sanayileşme ve tarımda makineleşmenin etkisiyle Türkiye’de 1950 sonrası kırdan kente göç hareketi başlamıştır. Göçlerin büyük çoğunluğu İstanbul’a olmuştur. Göçler sonucunda olumlu ve olumsuz bir takım değişi...
Saved in:
Published in: | Urban Academy/ Kent Akademisi Vol. 14; no. 3; pp. 765 - 776 |
---|---|
Main Authors: | , , |
Format: | Journal Article |
Language: | Turkish |
Published: |
Karadeniz Yazarlar ve Şairler Derneği
2021
|
Subjects: | |
Online Access: | Get full text |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Summary: | Ülke sınırları içerisinde yapılan kalıcı yer değiştirme hareketi olan göçlere iç göç denir. Sanayileşme ve tarımda makineleşmenin etkisiyle Türkiye’de 1950 sonrası kırdan kente göç hareketi başlamıştır. Göçlerin büyük çoğunluğu İstanbul’a olmuştur. Göçler sonucunda olumlu ve olumsuz bir takım değişimler yaşanmıştır. Toplumsal yapıda ve şehirlerde gerçekleşen bu değişimler sinemanın da ilgisini çekmiş ve 1960’lı yıllardan itibaren filmlere konu olmuştur.
Bu çalışmada amaç 1950-1960 yılları arasındaki dönemde kırdan kente gerçekleşen göçler ve bu göçlerin sinemaya yansımasının incelenmesidir. Çalışmada ilişkisel araştırma yöntemi kullanılmıştır. Kullanılan yöntem kapsamında iç göç ile sinema arasındaki ilişki belirlenmiş ve bu ilişkinin filmler üzerindeki etkisi ortaya konmuştur. Çalışmada kullanılmak üzere beş film seçilmiştir bunlar; ‘’Gurbet Kuşları, Bitmeyen Yol, Gelin, Düğün ve Diyet’’ filmleridir.
Bu çalışmanın sonucunda Türkiye’de 1950-1960 döneminde yaşanan kırdan kente göçlerin toplum ve şehirler üzerindeki etkilerinin sinema sanatı aracılığıyla nasıl yansıtıldığı gösterilmiştir. Toplumsal olarak geleneksel aile yapısının bozulması, işsizlik, uyum sorununun yanında gecekondulaşma gibi şehirleşme sorunları da ele alınmıştır. |
---|---|
ISSN: | 2146-9229 2146-9229 |
DOI: | 10.35674/kent.902239 |