Middle School Students' Math Experiences and Creative Skills with Op Art
The present research aimed to explore the perspectives and creations of middle school students regarding Op Art design activities. Four Op Art activities were implemented in this study. The students' opinions were collected through an observation form, an open-ended questionnaire, and individua...
Saved in:
Published in: | Necatibey Eğitim Fakültesi elektronik fen ve matematik eğitimi dergisi Vol. 17; no. Özel Sayı; pp. 771 - 808 |
---|---|
Main Authors: | , , , , |
Format: | Journal Article |
Language: | English |
Published: |
20-10-2023
|
Online Access: | Get full text |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Summary: | The present research aimed to explore the perspectives and creations of middle school students regarding Op Art design activities. Four Op Art activities were implemented in this study. The students' opinions were collected through an observation form, an open-ended questionnaire, and individual interviews. Content analysis was employed to analyze the students' responses. The students' Op Art designs were evaluated using a creativity diamond model comprising frequency, flexibility, originality, and elaboration competencies. Three themes emerged from the students' Op Art design process: mathematical expression, visual expression, and creativity skills. Similarly, six themes were identified from the students' viewpoints on Op Art designs: general perspectives on Op Art designs, aspects of Op Art design activities that were liked or disliked, the success of the created designs, exciting aspects of the Op Art activity, perspectives on the use of Op Art activities in mathematics lessons, and instructive aspects of Op Art activities. This study suggests that Op Art activities have the potential to enhance students' creativity, particularly flexibility competencies, and foster an appreciation for the process rather than solely focusing on the end result.
Bu araştırma ortaokul öğrencilerinin Op Art tasarımlarını ve tasarım etkinlikleri hakkındaki görüşlerini araştırmayı amaçlamıştır. Araştırma kapsamında, öğrencilere dört farklı Op Art etkinliği uygulanmıştır. Veri toplama aracı olarak gözlem formu ve açık üçlü anket formu kullanılmıştır. Ayrıca öğrencilerin görüşlerini detaylı bir şekilde elde etmek için birebir görüşmeler yapılmıştır. Toplanan veriler içerik analizi yöntemi kullanılarak analiz edilmiştir. Öğrencilerin Op Art tasarımları frekans, esneklik, özgünlük ve ayrıntılandırma becerilerini içeren yaratıcılık elması modeli kullanılarak analiz edilmiştir. Analizlerin sonucunda matematiksel ifade, görsel ifade ve yaratıcılık becerileri gibi üç temel tema ortaya çıkmıştır. Bu temalar, Op Art etkinliklerinin öğrencilerin matematiksel ve görsel ifade becerilerini geliştirdiğini ve yaratıcılık gelişimlerine katkı sağladığını göstermektedir. Ayrıca, öğrencilerin Op Art tasarımlarına verdikleri yanıtların analizi sonucunda Op Art tasarım etkinliğine dair genel görüşler, beğenilen ve beğenilmeyen yönler, oluşturulan tasarımlara dair başarı algıları, Op Art etkinliğinin heyecan verici yönleri, matematik derslerinde Op Art etkinliklerinin kullanımına ilişkin görüşler ve Op Art etkinliklerinin öğretici yönlerini içeren altı tema ortaya çıkmıştır. Bu çalışma, Op Art etkinliklerinin öğrencilerin yaratıcılık becerilerine, özellikle de esneklik yeterliklerine katkıda bulunabileceğini ve öğrencilerin sonuç ile beraber sürecin de önemli olduğunu keşfetmelerine yardımcı olacağını vurgulamaktadır. Bu bulgular, Op Art etkinliklerinin matematik derslerinde öğrencilerin matematiksel ve görsel ifade becerilerini ve yaratıcılık becerilerini geliştirebileceğini göstermektedir. |
---|---|
ISSN: | 1307-6086 1307-6086 |
DOI: | 10.17522/balikesirnef.1308129 |