Bilimkurgu Filmleri ve Bilimkurgu Kitaplarının 7. Sınıf Öğrencileri Üzerinde Çevre Okuryazarlığına Etkisinin Incelenmesi

Yapılan araştırma bilimkurgu filmlerinin ve bilimkurgu kitaplarının fen dersinde kullanılmasının 7. sınıf öğrencilerinde çevre okuryazarlığına, etkisini araştırmak amacıyla yapılmıştır. Bu çalışmanın ana problemi “bilimkurgu filmlerinin ve bilimkurgu kitaplarının ortaokul 7. Sınıf öğrencileri üzerin...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Şık, Çiğdem Çakir
Format: Dissertation
Language:Turkish
Published: ProQuest Dissertations & Theses 01-01-2023
Subjects:
Online Access:Get full text
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:Yapılan araştırma bilimkurgu filmlerinin ve bilimkurgu kitaplarının fen dersinde kullanılmasının 7. sınıf öğrencilerinde çevre okuryazarlığına, etkisini araştırmak amacıyla yapılmıştır. Bu çalışmanın ana problemi “bilimkurgu filmlerinin ve bilimkurgu kitaplarının ortaokul 7. Sınıf öğrencileri üzerinde çevre okuryazarlığına etkisi var mıdır?” şeklinde belirlenmiştir. Araştırma 2022-2023 eğitim öğretim yılı birinci yarısında, İstanbul ili Ümraniye ilçesinde bulunan bir ortaokulun 7. sınıfında, aralarında belirgin fark bulunmayan 3 ayrı sınıfta okuyan her bir sınıf 21 kişi toplam 63 öğrenci ile gerçekleştirilmiştir. Sınıflardan biri kontrol diğer ikisi deney grubunu oluşturmaktadır. Kontrol grubunda klasik yöntem ve tekniklerle fen bilimleri dersi öğretim programı takip edilmiştir. Deney gruplarından birinde yapılandırmacı yaklaşım ile birlikte yürütülecek şekilde çevre ile ilgili 3 bilimkurgu filmi izletilmiş, diğer deney grubunda ise yapılandırmacı yaklaşım ile birlikte yürütülecek çevre ile ilgili 3 bilimkurgu kitabı okutulmuştur. Araştırma 6 hafta boyunca yürütülmüştür. Çalışmada nicel ve nitel araştırma yöntemlerine başvurulmuş ve karma desen kullanılmıştır. 6 hafta süren araştırmada nicel veri toplama aracı olarak “Çevre Okuryazarlığı Ölçeği” çevresel bilgi, çevresel duyuş ve çevresel davranış alt boyutları şeklinde öntest ve sontest olarak uygulanmıştır. Bu testin sonucundan elde edilen nicel veriler SPSS programıyla analiz edilmiştir. Elde edilen veriler sonucunda deney 1 ve deney 2 grubunun çevre okuryazarlığı alt boyutlarıyla ölçülen, araştırmanın alt problemlerinden bazılarında anlamlı farklılık tespit edilmiştir. Çevre okuryazarlığı testinin diğer bir alt boyutu bilişsel beceri testi ve uygulama sonucunda öğrencilerin çalışmaya yönelik düşüncelerini almak için uygulanan görüşme formu nitel olarak değerlendirilmiştir. Nitel verilerin analizinde içerik analizinden yararlanılmıştır. Görüşme soruları yarı yapılandırılmış olarak uygulanmıştır. Nitel ölçme araçlarına verilen cevaplar kod ve temalara dönüştürülerek sıklık dereceleri belirlenmiştir. Nitel araçlara verilen cevapların sonuçları ile nicel verilerin örtüştüğü görülmektedir. Çalışma sonucunda bilimkurgu filmleri ve kitaplarının fen dersinde kullanılmasının öğrencilerin çevre okuryazarlığına olumlu katkı sağladığı düşünülmektedir.
ISBN:9798381026429